Vinner jag något på att börja med Omega-3??

  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 9 månader sedan #1266927 av Pimed
Krokus,

Jag hittade att tillskott på alger många ggr innehåller för höga halter jod därför bättre med algolja här är en länk om det.

fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedel...t/d/omega-3-algolja/
Mer
3 år 9 månader sedan #1266928 av Skellington
Pimed, är det inte bättre att äta en kost som innehåller omega-3, istället för tillskott?
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 9 månader sedan - 3 år 9 månader sedan #1266932 av Pimed
Skellington,

Nej jag tar avstånd från att ge rekommendationer att äta kött såsom tex lax. Mycket bättre med algolja då som sagt. Men fetter från nötter och frön däremot kan göra skillnad jämfört med lax och makrill. Som sagt är det jävligt överskattat fetter från fisk. Avokado är extremt nyttigt med fetter oxå.
Last edit: 3 år 9 månader sedan by Pimed.
Mer
3 år 9 månader sedan #1266933 av Skellington
Pimed,

finns många vegetariska källor, du får helt enkelt googla.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 9 månader sedan #1266935 av Pimed
Bullshit! Varifrån får du dina "många"? Dom fetterna som finns i nötter och frön är det bästa. Om man nu ska tänka på hälsan och hjärnan vilket tråden handlar om.
Mer
3 år 9 månader sedan #1266936 av Skellington
Växtbaserad omega 3, ALA, finns framför allt i linfrö-, rapsolja, valnötter och gröna bladväxter. Kroppen omvandlar en liten del av dessa kortare fettsyror till EPA och DHA. Omega 3 från växtriket har inte samma dokumenterade effekt på hjärna, hjärta och syn som den marina omega 3-fettsyran DHA.


Ekologisk svensk camelinaolja, camelina sativa, utvinns ur åkerväxten oljedådra och sägs innehålla dubbelt så mycket omega 3 som omega 6. Runt 38 procent omega 3 och 18 procent omega 6 – till skillnad från många andra växtoljor som ofta innehåller mer omega 6. Camelina of Sweden odlar och kallpressar oljedådra. Finns hos camelinaofsweden.se