Mörk choklad?

Mer
19 år 7 månader sedan #4510 av Admin1
Mörk choklad? skapades av Admin1
Jag har läst en intressant artikel om att personer med schizofreni har förhöjda nivåer av ett ämne anandamid i hjärnan, som man tror skyddar mot psykotiska symptom. De som hade mycket symptom hade lägre nivåer av anandamid. Man tror att det kan vara ett naturligt skyddssystem mot psykos för kroppen.
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... mot-psykos

Jag läste om anandamid igår och fann att det finns i mörk choklad.
antoine.frostburg.edu/chem/senes ... mide.shtml
Jag undrar därför om någon märkt att mörk choklad eller choklad minskar psykotiska symptom?
Mer
19 år 7 månader sedan #4513 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Mörk choklad?
Intressant, då kan man äta choklad med gott samvete. :D
Mer
19 år 7 månader sedan #4521 av Nicke
Svar från Nicke i ämnet Mörk choklad?
Ja nu blir det till att äta choklad minsann!
Mer
19 år 5 månader sedan #5885 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Mörk choklad?
Jag äter en liten bit riktigt mörk choklad (70% eller 85% kakao) nästan varje dag... det lär ge de beståndsdelar som kroppen sen själv kan använda för att motverka depression... har läst att det ger beståndsdelar till att tillverka serotonin, tror jag... om det sen är verksamt, vet jag inte... men det är i varje fall gott....
  • Besökare
  • Besökare
19 år 2 månader sedan #9398 av
Svar från i ämnet anandamide
anandamide liknar & använder samma receptorer som delta-9-tetrahydrocannabinol det vill säga det mest verksamma ämnet i cannabis=välmående :) anandamide tillverkas också i kroppen men finns i choklad & rödvin.
Mer
19 år 2 månader sedan #9399 av dalo
Svar från dalo i ämnet Mörk choklad?
Precis. Delta9-ThC binder till cb receptorerna, cb1, tror jag. Det verkar logiskt, för ThC har ett finger med i spelet i både alkohol och narkotika-läkemedel, opiater. I höga doser är det därför en rimlig chans att få hallucinationer. Ta denna info med en stor nypa salt, det vad jag kommer ihåg från plugget, och jag hängde inte med så bra :)