Tips på avslappning

Mer
19 år 5 månader sedan #6029 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Tips på avslappning
Tyvärr har jag inget badkar, endast dusch. Men tack för tipset, får göra det hos familjen. Och min sambo masserar gudomligt, han är jätteduktig men han är inte här först om några månader. Känner mig spänd, ska nog boka en massagetid hos någon, det är sant, alltid när jag är spänd brukar han massera mig så jag somnar. Ska pröva det där med kamomillte och honung, tack så mycke
Mer
19 år 5 månader sedan #6031 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Tips på avslappning
är det sant att träning ökar endorfiner eller vad det heter?
Mer
19 år 5 månader sedan #6043 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tips på avslappning
Det finns en mängd av olika metoder för avslappning. Det finns band eller CD-skivor att köpa med avslappnande musik t.ex.

På denna sajt finns avslappningsövningar för att stressa av:
www.ceos.nu/avslappn_ovning.asp

Det finns också progressiv muskelavslappning. Man börjar med muskelgrupperna från fötterna och går sedan successivt upp till huvudet. Man spänner musklerna i 5 sekunder och sedan slappnar av dem i 10-15 sekunder. Olika personer har muskelspänningar i olika delar av kroppen som kan behöva behandling. Motion kan också ge avslappning.

Min egen favorit är att ligga på sängen och skapa inre bilder för mig. Jag minns någon vacker plats jag besökt som har skapat frid och ro. Jag försöker se den framför mig och det gäller att aktivera olika sinnen, som att känna lukter, vinden, ljud mm. Väldigt bra metod.

Distraktion kan skapa avslappning också på sätt och vis t.ex. vid ångest. Det gäller att ägna sig åt någon verksamhet, som kräver all uppmärksamhet och gör att man glömmer allt annat. Jag tycker att lösa olika dataproblem fungerar ganska bra för mig.

Mycket av detta har jag läst om i boken Mind over Mood, så det är nog metoder, som psykologer rekommenderar.
Mer
19 år 5 månader sedan #6046 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Tips på avslappning
Tack så mycket Admin för tipsen
Mer
19 år 5 månader sedan #6250 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tips på avslappning
Att duscha varmt är nästan lika bra som ett varmt bad... man kan också gå till badhuset och sitta i bubbelpoolen eller i bastun en stund....

Det finns många goda örttéer att välja mellan... kamomill är milt lugnande... men det finns många nya blandningar, kvällsörtéer, mm...

Aromaterapi är ljuvt... det finns många goda dofter att välja mellan... lavendel tex kan verka lugnande...

Det finns skivor med musik som passar för avslappning... både klassisk musik och moderna lugna låtar... och valsång... vågor... och liknande som kan hjälpa en att finna ro...

Massage kan lossa spänningar i muskler som hindrar en från att slappna av... men kan ibland också frigöra ångest en stund... innan den avtar igen... man får pröva lite försiktigt med massage...

Dans, gymnastik och annan motion kan hjälpa...

Samtal kan hjälpa... att ringa en vän och prata en stund kan vara den bästa hjälpen...

Och bara stillhet... meditativ tystnad... om man orkar med tystnaden... man får pröva lite försiktigt med det också...
Mer
19 år 5 månader sedan #6253 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Tips på avslappning
Tack Isa-Alise för dina råd, det var inte några. Tack