sjukdomsinsikt

Mer
14 år 5 månader sedan #257017 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet sjukdomsinsikt
IFO; hädelse av helig Ande vilken är den tredje personligheten av Gud (Fadern) Sonen (Jesus) Och den som de talade genom, Dvs Helig Ande, är alla tre delaktiga i Gud och därmed att Jesus är Guds enfödde son och desslikes född genom helig Andes närvaro vid Jesu tillblivelse och att häda mot helig Ande är att gå emot Gud, Jesus, profeterna och allt det som Jesus står för.

Jmf dessa länkar jag ger dig....

sv.wikipedia.org/wiki/Den_Helige_Ande
Atma; sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4l
en.wikipedia.org/wiki/Tree_of_Jiva_and_Atman
en.wikipedia.org/wiki/Atman

Om jag på helt vanlig ´bonnsvenska säger utandningsluft, där har du Anda och Då speglar den det du har inom dig....

Eller helt enkelt att du andas och därmed andas livsluft! Det står ju i Bibeln att i Adam andades Gud livsluft i honom och då fick han liv i sig!

Mao, Mun mot mun metoden fungerade redan första gången! :rotfl

The Spirit of Christ!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 4 månader sedan #257132 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet sjukdomsinsikt
Ungefär 50 % av de med schizofreni har sjukdomsinsikt. Vid ett återfall i psykos kan sjukdomsinsikten tillfälligt förloras, men den kan återkomma senare. Antipsykotika har ganska dålig effekt på just sjukdomsinsikten och ger bara en 10 % förbättring. Jag har läst att sjukdomsinsikten sitter i frontalloben. Själv har jag haft sjukdomsinsikt hela tiden och även under min enda psykos, som jag identifierade som just en psykos och sökte hjälp.
Mer
14 år 4 månader sedan #257147 av Erica
Svar från Erica i ämnet sjukdomsinsikt
Jag har sådär sjukdomsinsikt. Jag tror jag har sådana extrema problem med att acceptera att jag faktiskt varit (och är) sjuk. Skulle jag vara "galen" va nähädu!!! nyligen trodde jag att jag hade kontakt med nån i min hjärna igen men nu är det bättre igen. Jag måste bara erkänna för mig själv att jag har så vrickat bra fantasi, jag skulle kunna bli författare.
  • Schizobrain
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 månader sedan #257185 av Schizobrain
Svar från Schizobrain i ämnet sjukdomsinsikt
Definitioner;

Sjukdomsinsikt = Förtstå att man är sjuk och tar psykoshämmande medicin (neuroleptika).
Full sjukdomsinsikt = Förstå att man är sjuk och klarar från psykos utan medicin.
Det är oväsentligt vad rösterna exakt är.
  • IFO__
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 månader sedan #257232 av IFO__
Svar från IFO__ i ämnet sjukdomsinsikt
Schizobrain,
jag tror inte du har rätt, sjukdomsinsikten har inte med hur man klarar sig utan medicin att göra. Jag anser att jag har full sjukdomsinsikt men jag klarar mig inte utan medicinen för det. Jag tror inte att jag är utvald till något, jag tror inte på något övernaturligt, jag är inte religiös, jag är inte paranoid, min verklighetsuppfattning är nog mer verklighetsförankrad än de flesta helt friskas.
Mer
14 år 4 månader sedan #257237 av Tage
Svar från Tage i ämnet sjukdomsinsikt

Schizobrain skrev: Definitioner;

Sjukdomsinsikt = Förtstå att man är sjuk och tar psykoshämmande medicin (neuroleptika).
Full sjukdomsinsikt = Förstå att man är sjuk och klarar från psykos utan medicin.
Det är oväsentligt vad rösterna exakt är.

intressant teori. få som når till full insikt va?