finns det några hypokondriker här?

Mer
14 år 2 månader sedan #272496 av MsTibbs
Jag älskar att läsa i läkarböcker och så, men jag tror aldrig jag har fått för mig att jag skulle vara sjuk, snarare tvärtom.
Mer
14 år 2 månader sedan #272504 av Geta
Jag gillar att se på Fråga Doktorn i TV. De brukar
räta ut frågetecken när det gäller diverse åkommor.
Mer
14 år 2 månader sedan #272765 av Admin1
MsTibbs och Geta. Ni kanske inte alls har några problem med hypokondri och därför klarar ni er fint att fördjupa er i sjukdomar.
Mer
14 år 2 månader sedan #272776 av Geta
Det som jag tycker är bra med Fråga Doktorn på TV
är att det ges många bra råd hur man ska gå tillväga
för att må bättre och då inte bara via piller.
Mer
14 år 2 månader sedan #275013 av manna
Jag har haft hypokondri. Det var när jag gick i nian. Jag tror det började med en skräck för att kräkas och en skräck för att dö. Det blev en skräck att bli smittad, som utvecklades till en övertygelse att jag redan var smittad, och senare en övertygelse att jag skulle dö. Det var hemskt; varje kväll när jag skulle sova trodde jag att jag skulle dö i sömnen.
Jag kände massor av smärtor och en konstig, ständig trötthet, och dessa tolkade jag som symptom på olika dödliga sjukdomar. Nu vet/tror jag att smärtorna kom för att jag var deprimerad och rädd, mådde allmänt dåligt helt enkelt, men på den tiden gick jag till doktorn för dem. Det kunde bli ett läkarbesök varnnan vecka, plus besök hos skolsyster en gång i veckan...
Trots att alla undersökningar och blodprov visade att jag var i toppform var jag övertygad/ rädd för att de missa något. Till slut började jag nästan tro att de medvetet lurade mig, att de var styrda för att se till att jag inte fick någon behanding och därmed dog.
Jag är inte säker på om jag var fullständigt övertygad, jag hade nog en pyttepytteliten gnista som sade att jag inte var sjuk eller döende, men den gnistan var liten.
Mer
14 år 2 månader sedan #275029 av Admin1
Det finns något som heter psykogen smärta dvs smärta som framkallats av psykiska orsaker. Det är visst ganska ovanligt, men oftast när det förekommer är psykotiska besvär orsaken.