finns det några hypokondriker här?

Mer
14 år 2 månader sedan #275047 av manna
Jag trodde att psykosomatiska besvär var vanliga vid tillexempel depression
Mer
14 år 2 månader sedan #275050 av manna
Kan tillägga att mina smärtor kändes som om nerver hamnat i kläm; det var oftast en obestämd men obehaglig smärta som strålade ut över ganska stora områden utan att ha någon tydlig "smärtpunkt" som smärtan var koncererad till. En läkare misstänkte att bröstsmärtorna jag led av kom från nerver som kommit i kläm mellan revbenen, att det skulle bero på överrörlighet(smärtorna satt inte bara i bröstet uan även i armarna och axlarna, och jag tror det kändes i ryggen och fingrarna också). Dock hade jag ett halvår senare besök hos en annan läkare, och då konstaterades ingen betydande överrörlighet. Man hade även misstänkt mukelsjukdomar men såg inget på proverna. Vid det läkarbesöket hade jag knappt haft smärtor alls på länge, och sedan dess har jag bara haft det en gång vad jag kan minnas, för ett tag sedan när jag för en stund blev väldigt ledsen. Så det är ganska tydligt att smärtorna var psykiska; när jag hade dem varje dag led jag av lätt depression(iallafall diagnosticerades den som lätt) och hypokondri. Jag hade till och från nästan vanföreställningar, men av ganska lätt karaktär, i det närmaste tvångstankar.
Jag anske bara har haft smärtorna några få gånger när jag INTE måt psykiskt dåligt. Förutom den där gången när jag var ledsen har de varit borta i över två år nu.
Mer
14 år 2 månader sedan #275290 av Geta
Man kan ofta bortförklara symtomen hos hypokondriker men man vet
aldrig. Det kan verkligen vara något symtom på en allvarlig sjukdom.
Är det inte så att man för det mesta har ont någonstans i kroppen om
man verkligen känner efter?
Mer
14 år 2 månader sedan #275410 av Isa-Alise
Man kan misstänka fibromyalgi om man har ont lite varstanns i kroppen... det är en verklig sjukdom som kan vara mycket handikappande...
Mer
13 år 10 månader sedan #305946 av Willy wonka
Svar från Willy wonka i ämnet Hypokondri
Ett par år trodde jag att jag hade HIV och att de läkarna hade missat det vidm provtagningen så för att inte få reda av en läkare på att jag skulle dö så vägrade jag gå till någon läkare oavsett vad jag hade för symptom. Jag var nästan psykotiskt rädd för läkare då. Senare tid har jag fått en fettknuta på magen som jag sökte läkare för för att jag var övertygad om att det var Cancer. Sedan hade jag syfilis för att det skulle kunna orsaka Schizofreni om den var obehandlad. Jag går omkring och blir orolig så fort det är något symptom som kommer att kanske det kan vara en dödlig sjukdom men nu är jag inte rädd för läkare längre så jag går dit för att få bekräftat att det inte är en dödlig eller allvarlig sjukdom. Så nog är jag och min syster hypokondriska för att våran mamma som var sjuksköterska berättade om alla möjliga sjukdomar då hon kom hem från arbetet.
Mer
13 år 10 månader sedan #305948 av Erasee
Jag är hypokondriker,, och har tänkt igenom olika sjudomar sedan jag fick fobin...