Hur vet jag när jag hallucinerar?

Mer
12 år 1 månad sedan #474366 av Saari
Min fästmö och jag var på promenad idag och hon berättade om en hallucination hon haft. Jag började fundera, och jag frågade henne hur man kunde veta om man hallucinerar eller har vanföreställningar. Hon sa att hon för egen del förstod att de inte fanns någon i rummet när hon hörde en röst och att hon kunde på så vis förstå att det var en hallucination... Men jag kan inte skilja på hallucinationer och verklighet, vanställningar eller verklighet. Jag vet bara att jag har psykosproblematik. Allt är ju lika verkligt. Därför har jag inte skrivit mycket i den här delen av forumet, just för att jag inte vet vad som är vad. Hur skiljer jag verkligt och overkligt åt?
Mer
12 år 1 månad sedan #474372 av ensamflickan
Jag har samma problem. Hur ska jag kunna veta när något är en vanföreställning eller inte? Tycker det är väldigt svårt att veta. Först i efterhand kan jag se det.
Mer
12 år 1 månad sedan #474394 av Nissegossen
Man bara vet det! Det är signifikativt när man skall skilja på dikt och verklighet, man märker att något inte stämmer!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 1 månad sedan #474398 av Geta
Jag brukar förstå att mina vanföreställningar har varit tokiga efteråt. En dag vaknar jag upp som en blixt från klar himmel eller från en mulen himmel rättare sagt.
Mer
12 år 1 månad sedan #474597 av Admin1
När man har psykos så tror man att röster och vanföreställningar är verkliga. Jag har bara haft en psykos, men då var jag faktiskt medveten om att det var vanföreställningar och röster jag hade. Jag hade nämligen själv läst om psykoser innan och det var bara att pricka av symptomen. Röster är enklare att genomskåda, eftersom man ser ingen som pratar. Men är man rejält psykotisk så bekymrar man sig nog inte över detta utan tolkar det som verkliga röster.
Mer
12 år 1 månad sedan #475194 av sodergardfia
När det mumlar i huvudet fattar jag att något är fel. Visst tror jag på uppenbarelse, men om det var uppenbarelser skulle "rösterna" säga något vettigt, inte bara ohörbart mummel. Jag antar att bästa knepet för att avgöra om man hallucinerar eller inte är att fråga någon "hörde du det där?". Säger han/hon "nej" så var det troligen en hallucination. Sedan kan man ju försöka lista ut om det finns någon logik i det man hörde- om det inte är logiskt eller inte har att göra med något runt omkring en/inom en så är det troligen el hallucination (jag säger så, för jag vet att man kan höra röster som inte syns fastän det INTE är hallucinationer. Det har dock aldirg hänt mig vad jag vet.).