Hur vet jag när jag hallucinerar?

Mer
11 år 10 månader sedan #496791 av notwoodstock
Hur skall man kunna veta om någonting som man upplever är:

1. Uppenbarelse eller hallucination?

2. Sant på något sätt eller förvillat?

3. Nonsens eller klurigt?

Jag har under 20 års tid trott på mycket som jag upplevt som uppenbarelser, bl.a därför att en del saker jag upplevt varit bevisbart sanna, och samtidigt från Gud eller någon liknande ruskigt intelligent.

Däremot är ju det inte så säkert att 100% skulle vara sant, det finns ju "villoandar". Man får pröva saker, jag tycker Gud hjälper en att känna på sig sådant.

En vanlig hallucination kan vara så nonsens att man i normaltillståndet skulle förstå att det är bara påhitt, men när man har insjuknat så blir man otillräknelig när det gäller att kunna bedöma vad som är från Gud, eller inspirerat åtminstone, och vad som är villfarelser.

Jag skriver utgående från vad jag har upplevt.

/notwoodstock
Mer
11 år 10 månader sedan #497335 av evighetsmaskin
Jag har liksom er andra i denna tråd svårt att skilja på vad som är verkligt eller ej. Härom natten så "drömde" jag att jag var på fest och att mina skor blev stulna. Jag vaknade runt halv fyra, kände mig lite torr i munnen som att jag druckit alkohol, och hade panik över att jag hade fått gå barfota hem. När jag sedan vaknade några timmar senare så tittade jag i hallen och där stod de förlorade skorna.
Tror det handlar om att hitta ledtrådar som visar på att saker och ting inte är sanna. Kanske lättare sagt än gjort.
Mer
11 år 10 månader sedan #497394 av Nissegossen
Bland luffare är det känt, att försöker någon sno skorna vaknar man direkt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 10 månader sedan #497395 av Nissegossen
Jag slog faktiskt detta på Google; försöker någon sno skorna vaknar man direkt. och överst på Sökningen var nedanstående!

sjundesinnet.se/dreams.htm
http://www.end-your-sleep-deprivation.c ... sleep.html

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 10 månader sedan #497504 av Admin1
Förr när sajten ofta blev hackad hände det att jag drömde att sajten var hackad och att jag var tvungen att fixa till den. När jag vaknade så trodde jag sajten var hackad, men efter en stund insåg jag att det bara var en dröm. Det är dock några år sedan detta hände sist och jag har inte haft sådana problem på länge. Annars så är väl en hallucination när man ser och hör saker som inte finns där i verkligheten. Vid illusioner så förändras sinnesintrycken t.ex någon säger Hallå! och man uppfattar det som Hora!.
Mer
11 år 10 månader sedan #497536 av evighetsmaskin
Nissegossen!
Om jag förstod texten rätt så skulle man bli väldigt besviken om man tog av skorna/blev av med dem. Idag blev jag djupt besviken och ledsen. :(