Nyttig litteratur?

Mer
19 år 3 månader sedan #8551 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nyttig litteratur?
Boken Vingklippt ängel av Berny Pålsson är väl den senaste svenska romanen om att drabbas av schizofreni. Den kom i somras. Den är ju också tidstypisk med behandlingshem mm. Vingklippt ängel är också den mest lästa recensionen på denna sajt. www.viska.se/index.php/recension ... %C3%A4ngel
Mer
19 år 3 månader sedan #8552 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Nyttig litteratur?
tryskey,

Under min första vårdperiod utomlands fick jag "I Never Promised You A Rosegarden" (Ingen Dans På Rosor) satt i min hand för att se om jag tyckte att det stämde in på mig själv... hade diagnosen schizofreni? då...

Den var mycket intressant och gav mig mycket att läsa... handlar ju om djupgående terapi och svåra vårdupplevelser... men jag tog fasta på oasen... asylen från en svår värld... rosengården...

Numera skapar jag min egen rosengård... min egen trädgård med blomster av både materielaa och psykiskt- andliga slag... en oas där jag kan få finnas... där livet kan få vara vackert... och fyllt av dans och glädje...

Klart att det inte håller jämt... men ambitionen finns där... och på somrarna blommar trädgården... och på vintrarna blommar fönsterbänkarna (även nu här på psyket har jag min lilla roengård på fönsterbrädet... en liten öppning till en bättre värld...

Kram, Isa-Alise
Mer
19 år 2 månader sedan #8798 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Nyttig litteratur?
Alltså, här kommer en helt utanför vetenskapen beprövad tanke. Blommor och gröna växter verkar vara väldigt bra och lugnande...
På de avdelningar jag jobbat har jag sett att patienter mår bra av att pyssla med blommor, antingen på sitt rum eller i avdelningens trädgård. Hade en kvinnlig patient som var väldigt aggressiv och våldsam, men när vi lät henne "påta i jorden" blev hon lugn som ett lam. När vi gjort denna upptäckt lät vi henne påta i jorden ofta... Hon blev riktigt bra och skrevs ut. Det var riktigt härligt att se...

Skötaren
Mer
19 år 2 månader sedan #9464 av Björnen
Svar från Björnen i ämnet Johan Cullberg
Nu har Johan Cullbergs senaste bok "Psykoser" kommit på Adlibris. Jag lovade att tala om när så var fallet och nu har den kommit.

/björn



<!-- w --> www.adlibris.se <!-- w -->
ISBN 9127099059
CULLBERG, JOHAN:
Titel PSYKOSER
Mer
19 år 2 månader sedan #9477 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nyttig litteratur?
Tack. Jag skall ta och beställa den. En verkligen bra bok.

Du frågade först om Alain Topors bok "Vad hjälper?". Jag har snart läst klart den och jag tycker den är väldigt bra och kan rekommenderas. Den handlar dock enbart om att återhämta sig efter allvarlig psykisk störning. Om tillfrisknande alltså.
Mer
19 år 2 månader sedan #9481 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Nyttig litteratur?

Gäst skrev: Alltså, här kommer en helt utanför vetenskapen beprövad tanke. Blommor och gröna växter verkar vara väldigt bra och lugnande...
På de avdelningar jag jobbat har jag sett att patienter mår bra av att pyssla med blommor, antingen på sitt rum eller i avdelningens trädgård. Hade en kvinnlig patient som var väldigt aggressiv och våldsam, men när vi lät henne "påta i jorden" blev hon lugn som ett lam. När vi gjort denna upptäckt lät vi henne påta i jorden ofta... Hon blev riktigt bra och skrevs ut. Det var riktigt härligt att se...

Skötaren


Naturligtvis är det så. Vad skrev Voltarie i "candide"?
"låt oss odla vår täppa".

Djur, växter, miljöer som är humana och varma gör människor "bättre".

Besökte en bekant på sjukhuset, och jag undrar lite hur han kan bli bättre där, det var ju rena mardrömmen med andra sjuka, inga blommor, inga djur, ingen skön konst och en rad dårar som man väl kan frukta, vara osäker på hur de ska agera, utan att vara paraniod.