Nyttig litteratur?

Mer
19 år 2 månader sedan #8513 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Nyttig litteratur?
läs "ingen dans på rosor" av Hanna Green (alias Johanne Greenberg).
Mer
19 år 2 månader sedan #8514 av Björnen
Svar från Björnen i ämnet Nyttig litteratur?
Vad handlar den om Tryskey?
Mer
19 år 2 månader sedan #8531 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Nyttig litteratur?
Det är en sann berättelse från Johanne Greenberg, som själv hade schizofreni, om hennes tid på mentalsjukhus i mitten av 1900-talet, tror jag. En roman, alltså, ingen faktabok.
Men den innehåller mycket information om hur vården fungerade på den tiden, och om hur det är att leva som schizofren.
Boken har betytt mycket för mig, jag har lärt mig så otroligt mycket om hur man klarar av vård och hur man ska förhålla sig till sina hallucinationer etc.
Mer
19 år 2 månader sedan #8532 av Geta
Svar från Geta i ämnet Nyttig litteratur?
Hannah Green -Joanne Greenberg har jag för
mig återhämtade sig med hjälp av psykoanalys
( Frieda Froom -Reichmann) redan på 1950-talet.
Hon har skrivit flera andra böcker i andra ämnen.
Dessutom tror jag att hon arbetade som ambulans-
förare.
Det står ett avsnitt om henne i "Psykoser"
Johan Cullberg.
Mer
19 år 2 månader sedan #8551 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nyttig litteratur?
Boken Vingklippt ängel av Berny Pålsson är väl den senaste svenska romanen om att drabbas av schizofreni. Den kom i somras. Den är ju också tidstypisk med behandlingshem mm. Vingklippt ängel är också den mest lästa recensionen på denna sajt. www.viska.se/index.php/recension ... %C3%A4ngel
Mer
19 år 2 månader sedan #8552 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Nyttig litteratur?
tryskey,

Under min första vårdperiod utomlands fick jag "I Never Promised You A Rosegarden" (Ingen Dans På Rosor) satt i min hand för att se om jag tyckte att det stämde in på mig själv... hade diagnosen schizofreni? då...

Den var mycket intressant och gav mig mycket att läsa... handlar ju om djupgående terapi och svåra vårdupplevelser... men jag tog fasta på oasen... asylen från en svår värld... rosengården...

Numera skapar jag min egen rosengård... min egen trädgård med blomster av både materielaa och psykiskt- andliga slag... en oas där jag kan få finnas... där livet kan få vara vackert... och fyllt av dans och glädje...

Klart att det inte håller jämt... men ambitionen finns där... och på somrarna blommar trädgården... och på vintrarna blommar fönsterbänkarna (även nu här på psyket har jag min lilla roengård på fönsterbrädet... en liten öppning till en bättre värld...

Kram, Isa-Alise