Betty Blue och jag

Mer
15 år 9 månader sedan #135683 av Libellule
Idag återupplevde jag något jag väntat på i tjugo års tid. Jag såg den franska klassikern “37,5 le matin” eller “Betty Blue”, denna film som var så omtalad då den var ny på 80-talet. Jag gick i gymnasiet då, och var starkt gripen av denna film, som visar en ung kvinnas väg in i den psykiska sjukdomens återvändsgränd.

Jag tog åt mig väldigt starkt av historien, då, när jag var arton. Jag kände att den på något vis talade till mig, att Betty visade vad som väntade mig i framtiden.

Och här sitter jag nu, alltför ofta med samma frånvarande blick som Betty, med samma humörssvängningar, och med lika stor uppsättning pillerburkar som ramlade ur hennes handväska inför en undrande pojkvän.

Dessutom tar filmen upp det tabu-belagda ämnet “dödshjälp”, något jag i vissa fall stödjer, andra inte. Men dödshjälp vid psykisk sjukdom är nog bland det mest kontroversiella man kan ställas inför, och jag vet inte om jag tycker Bettys pojkvän gjorde rätt eller ej när han hjälpte henne undkomma sitt Öde. Men en sak jag vet säkert, och det är att tårarna rann när filmen och historien om Betty Blue var slut.
Mer
15 år 9 månader sedan #135685 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Betty Blue och jag

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 9 månader sedan #135688 av Libellule
Svar från Libellule i ämnet Betty Blue och jag
Tack för den första länken, Nissegossen, men i ärlighetens namn, vad har den andra länken med saken att göra (MissYouLuciano?)
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 9 månader sedan #135689 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Betty Blue och jag
Nu såg jag filmen, när den var ny. Men visst ville hon ha barn? Jag tyckte filmen förde fram vissa anklagelser, att mannen inte klarar att ta på sig fadersrollen, och att det var han som drev in henne i sjukdomsfällan.

Personligen tycker jag inte om filmen, vem har rätt att döma en annan människa, tycker också den var lite slö rent moraliskt.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 9 månader sedan #135690 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Betty Blue och jag
Påminner mig! Måste laga mat! God köttfärsröra med spagetti! något lång kok har jag inte tid med! Så, Intermission!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 9 månader sedan #135691 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Betty Blue och jag

Libellule skrev: Tack för den första länken, Nissegossen, men i ärlighetens namn, vad har den andra länken med saken att göra (MissYouLuciano?)


Suck! Vid ett sök kan man få upp vad som helst! Här är länkarna jag sökte på, på google.se! varsågod;
Google

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum