Tråden om Skräckfilm

Mer
5 år 10 månader sedan #1062811 av Rrusheflower
Svar från Rrusheflower i ämnet Tråden om Skräckfilm
Har ni sett IT the movie, eller Anna Belle på bio??
Mer
5 år 10 månader sedan #1062812 av Vierja
Svar från Vierja i ämnet Tråden om Skräckfilm
Jag o min syster kollade en massa skräckfilmer som unga.
Tiden då det fanns VHS filmer man kunde hyra.
Såg de flesta nightmare on elm street o andra som jag helt glömt namnen på.
Första film jag blev rädd av var E.T.
Helt seriöst, var runt 6 år gammal o öppningscenen + mysterie delen hade mig helt skrämd.
Inte sett någon bra skräckfilm nyligen för att nämna här.
Hade gärna sett en mer utvecklad o skrämmande "Constantine" tyckte konceptet i den filmen var cool.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
5 år 8 månader sedan #1080403 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Tråden om Skräckfilm
Jag gillade filmen "The Boogeyman". Den var ju med i Studio S och jag var bara tvungen att se den efter det. Rena reklamen. Tydligen fick videobandspelaren en rejäl skjuts framåt av det programmet, var nog inte riktigt vad regimen hade hoppats på. Det enda vi skulle få underhållas av var fredagsdeckaren (Baretta, Rockford tar över os v).

Tydligen heter den "The Bogey Man" i Storbritannien. Den enda Bogey jag känner till är Humphey Bogart. Vem kom på den stavningen/titeln?

Jag sökte lite snabbt på uppföljaren, men hittade bara en nyinspelning. Så det finns alltså nya versioner av både ettan och tvåan? Dålig fantasi, dålig stil. Jag köpte den på en marknad långt efter att den släppts och minns ingenting annat än att jag inte tyckte om den.

Vad var så otäckt med "The Boogeyman"? Varför förbjöds den (bör ha varit 82)? Regimen fick panik, att folk kunde välja vad de ville titta på gick inte för sig i DDR-kopian Sverige. Betongsossen Maj Britt Theorin kämpade för att förbjuda parabolantenner, samtidigt som Siewert Öholm gick hårt åt rockmusik. "We are Satan's people", om ni minns.

Dagens ungdom skulle väl skratta åt "The Boogeyman", men på min tid var det en riktigt häftig rulle. Och skulle man tro regimen var videobutikerna proppfulla med filmer som dröp av blod. Lite snopen blev man när man snart betat av sortimentet, det fanns kanske ett dussin, inte mer.

Denna film är en klassiker i mina ögon, vad nutida filmkritiker tycker bryr jag mig inte om.
Mer
5 år 8 månader sedan #1080408 av björk
Svar från björk i ämnet Tråden om Skräckfilm
Jag såg wrong Turn 2 hos
Janne (Jan - Åke)
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
5 år 8 månader sedan #1080649 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Tråden om Skräckfilm
Ispegelland skrev: Är Cape Fear en skräckfilm? Iaf väldigt bra film. Lida som nämnts också suverän. Steve McQueen dog väl inte långt efter det.

Nä, jag skulle inte kalla "Cape fear" för en skräckfilm. Den är väldigt bra och jag gillar ju både Nick Nolte och Robert de Niro. "Lida" är en av få bra filmatiseringar av Stephen King's böcker. Men Steve McQueen? Nu blir jag konfys. Dog inte han runt 1980?
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
5 år 6 månader sedan #1095565 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Tråden om Skräckfilm
En film jag bara sett en gång, men gillade, är "Dirty weekend". Borde ha varit på TV jag såg den. Den fick lite censurproblem, var kanske för att den skildrar en kvinna som mördar. Ingen regelrätt den rysare, men lite otäck är den. Måste kolla upp om den finns att köpa, den tål nog att ses om.