Bok om schizofreni

  • Lars-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #52816 av Lars-Erik
Bok om schizofreni skapades av Lars-Erik
Hej!

Jag vill ge tips om en som jag tycker mycket intressant bok om schizofreni. Den heter: Galenskapens gåta, psykologiska, sociala och biologiska modeller för schizofreni. Den finns på större bibliotek och är utgiven 2004 av Dualis.

Den intar en kritisk inställning till den allmänt accepterade biologiska och genetiska övervikten som förklaring som endast har inneburit att läkemedelsföretagen blir de som sätter agendan för behandling. Det finns också en humanistisk vinkel på boken som innebär att författarna menar att samhället måste förändras så att en omfördelning av social makt genomförs, eftersom övervägande delen av insjuknade i schizofreni kommer från lägre socialgrupper med större sociala och familjära problem

Tack för ett bra forum!
Mer
17 år 5 månader sedan #52852 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bok om schizofreni
Det blir så hopplöst med diagnosen schizofreni, när den enda tillåtna orsaken till schizofreni som räknas är ärftlighet och kemiska defekter i hjärnan. Och när enda lösningen är läkemedel.
Diskriminering och övergrepp med psykiska trauman som följd måste räknas in.
  • Flux
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #52854 av Flux
Svar från Flux i ämnet Bok om schizofreni
Det där var intressant! Jag visste inte att det mest var folk från lägre sociala grupper som får schizofreni. Undrar vad det kan bero på? Vad stod det i boken om detta? Hade de några teorier om det?
  • Lars -Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #52874 av Lars -Erik
Svar från Lars -Erik i ämnet Bok om schizofreni
Vad författarna menar om jag tolkar det rätt, är att den sociala stressen av att vara fattig gör en psykos, som ju kan vara en inledning på en längre och mer omfattande sjukdom, mer påfrestande och att ett socialt skyddsnät oftare saknas. Klarare uttryckt: klassmässiga skillnader visar sig också när man blir sjuk, alternativ behandling ges oftare till människor med högre social status medan mediciner och ECT oftare blir den socialt svagares lott. Sedan är ju också läkarens sociala ställning som övre medelklass en sak som kanske omedvetet gör att den som liknar läkaren socialt också får en "bättre" eller i alla fall mer genomtänkt behandling.

Överlag visar internationella studier att alla befolkningsgrupper som på något sätt riskerar diskriminering, även om den inte är medveten, att behandlas med mer medicin, att oftare få diagnosen schizofreni och att snabbare stämplas som kroniker, kanske som följd av de många medicinernas biverkningar som i sig kan handikappa.

Därmed inte sagt att det inte finns genetiska eller biologiska orsaker alls. Men utan att vara konspirationsteoretiker kan man misstänka att kombinationen av det finns oerhört starka intressen som vill genomdriva en biologistisk syn på schizofreni, läs:läkemedelsindustrin, och en läkarkår som är starkt beroende och uppknutna till denna industri bl a genom att den mesta forskningen görs av industrin, och att läkarkåren ju tillhör en priviligierad klass med höga löner och ofta boende i icke fattiga områden, så blir resultatet att bl a fattiga får en sämre vård i genomsnitt.

Lars-Erik
Mer
17 år 5 månader sedan #52887 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Bok om schizofreni
Jag har lånat boken på biblioteket och jag tänker att läsa den senare. Jag skulle dock gissa att de flesta schizofreniforskare är starkt kritiska till boken och man får nog ta den för ett debattinlägg snarare än som den absoluta sanningen.
  • Lars-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #52902 av Lars-Erik
Svar från Lars-Erik i ämnet Bok om schizofreni
Det är definitivt ett debattinlägg!
Men å andra sidan finns det väl ingen "absolut sanning" ?
Boken innehåller också mer än det jag nämnde men är tydlig i sin kritik av den ensidiga genetiska och biologiska modellen, de vill se en mer balanserad bild där också betydelsen av trauman och sociala faktorer finns.