Bok om schizofreni

Mer
17 år 5 månader sedan #52937 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Bok om schizofreni
Självklart spelar psykiskt och socialt sammanhang in. Vad är annars vitsen med att ta med familjen i behandlingen? Varför är annars begreppet 'high expressed emotion' så använt.
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #53011 av Axons
Svar från Axons i ämnet Bok om schizofreni
Jag har läst boken. Jag tyckte den var lite svårläst eftersom det var hänvisningar i var och varannan mening.

En intressant sak som stod i boken var att man hade undersökt hjärnor från avlidna som haft schizofreni och upptäckt att de som hade tagit neuroleptika hade mer dopamin i hjärnan än de som inte hade tagit neuroleptika.

En förklaring till det kunde vara att om man tar neuroleptika som blockerar dopaminet så kunde hjärnan svara med att producera mer dopamin.
Mer
17 år 5 månader sedan #53024 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Bok om schizofreni
Det har jag sagt förut! Har man en gång börjat med Neuroleptika ställer kroppen in sig på det!

Hade jag fått tala med en terapeupt från början och om inte neuroleptika satts in från början, så tror jag att jag gått fri från diagnosen Schizofreni och det bara hade varit en enstaka psykos!

Jag har försökt säga det förut!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum