Erfarenheter av Efexor?

Mer
19 år 4 månader sedan #6828 av maskrosman
Hej!
Min läkare tycker jag ska börja äta Efexor. Visst, om det kan få mig att må bättre så...
Därför undrar jag om någon här har erfarenhet av preparatet. Positiva effekter?? Vilka biverkningar?
Går just nu i terapi, och funderar på om det är bättre att låta bli medicin för att låta terapin ha bättre effekt. Eller är det bara ett dumt teoretiskt resonemang som inte stämmer överens med verkligheten?

mvh
maskis
Mer
19 år 4 månader sedan #6834 av Aspergergirl
jag har blivit gladare och fått mer energi av efexor. så jag tycker absolut att du skall testa dem :)
inga större biverkningar förutom förstoppning
Mer
19 år 3 månader sedan #8202 av Aspergergirl
:D nu har jag ätit efexor i över ett halv år. gick dessutom ner 8kg. inte samma matlust. vilket e bättre=) jag e gladare o tänker inte så mycket som innan. då jag kunde grubla o gråta i timmar.
tycker du ska prova dom.
en sak jag mäskt e att jag svettas om nätterna o så lite förstoppad.
får bajsa kanske 2-3 ggr i veckan bara. vilket var jobbigt i början.
så känner jag fort av om jag missat ta en tablett en dag..
blir yr o känns som om inte huvet o synen hänger ihop.
men de e dom ända biverkningarna.
tycker det e värt det, om jag bara e gladare o mer nöjd=) lycka till!!!
Mer
19 år 3 månader sedan #8212 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Erfarenheter av Efexor?
Vilken diagnos har du? Vid depression rekommenderas som standard Cipramil eller Citalopram (billigast). Annars anses nog antidepressiva ganska likvärdiga i effekt. Efexor är inte SSRI-antidepressivt, som Cipramil utan har istället mest effekt på noradrenalin.

Psykoterapi kan ha god effekt också och där brukar effekten komma ganska fort. Hur länge har du haft psykoterapi? Har du haft det många månader skulle jag följa läkarens råd.
Mer
19 år 2 månader sedan #9055 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Erfarenheter av Efexor?
Jag har tagit Efexor i ca 3 år i doser på 150 mg och 225 mg. Jag kan verkligen inte rekomendera doser över 150 mg.
Just nu har jag haft 225 mg i en månad och blivit väldig avstängd och dessutom fått färre blodplättar vilket leder till att bloden inte koagulerar som det skall.
Mer
19 år 2 månader sedan #9561 av liro01
Svar från liro01 i ämnet Erfarenheter av Efexor?
Pröva att ta Effexor under en tid ( man bör pröva under minst 6 månader ). Du är lyckligt lottad att du har möjlighet till terapi också. Jag tror att dt skulle alla människor behöva Terapi och medicin. Man skall inte lida i onödan. Var rädd om dig.