Abilify är det så bra som det låter...

Mer
16 år 3 månader sedan #103465 av Mysterio

Ready skrev: Hej, bra att du tog upp Abilify. Jag har precis börjat använda Abilify och det största problemet är helt klart sömnen, som det är nu sover jag bara 7 timmar/natt men jag hoppas att det blir bättre. Får man sova på Abilify så blir man inte trött av den. Det är också väldigt bra att man får tillbaka Dopaminet i hjärnan, man känner sig lite som innan man blev sjuk.


Det är bara att vara glad om du sover 7 timmar per dygn med Abilify ha i åtanke att det är normalt att sova 6-8 timmar per dygn utan mediciner. En antipsykotisk medicin med 7 timmars sömn måste ju vara underbart, tänk så många mer timmar per dygn du får tillgång till med Abilify än med andra mediciner som gör en mycket mer trött och kräver mer sömn.
  • aivo
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #103467 av aivo

Ready skrev: Krille, hur många timmar sover du nu? Jag sover cirka 7 timmar, vet inte om det räcker, kanske får jag en psykos på grund av det...


Ibland sover jag bra cirka 10 timmar med någon gångs vakning men det är sällan numera (vet inte om det är brist på solljus)..

Inatt sov jag inte så mycket kanske max 7 timmar.. ja är lite inne på ditt spår.. när jag sover dåligt eller lite ökar mina psykotiska symptom så det är inte bra alls..

kanske ska skaffa sömnmedel också men ja vill gärna slippa nå mer mediciner... :rolleyes: äh ja brukar sova bra faktiskt
  • Ready.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #103468 av Ready.
Svar från Ready. i ämnet Abilify är det så bra som det låter...
Mysterio,

Ja, det är positivt att jag får mer timmar på dygnet att röra mig på, men jag tar en del sömnmediciner. Ska eventuellt så småningom trappa ner på Zopiklon.
  • Ready
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #103473 av Ready
Svar från Ready i ämnet Abilify är det så bra som det låter...
Jag tog ett glas glögg såhär på kvällskvisten, jag inbillar mig att jag sover bättre när jag druckit glögg på kvällen.
Mer
16 år 3 månader sedan #104077 av Nissegossen
Jag har nu meddelat min sköterska att säga till min läkare att jag slutade ta Abilify i förrgår. Jag talade om det för honom igår när han var hemma hos mig och gav mig injektionen med Trilafon. Vi återgick till den dos jag hade innan på Trilafonet. Jag var tidigare i veckan dessutom tvungen att ta Trilafon tabletter, 2 st 4 mg om dagen i ett par dar.

Jag tycker inte att Abilifyn uppnår riktigt samma effekt på mig som Trilafonet.

Jag kände dessutom en obehaglig berusnings effekt av Abilifyn samt att reaktionsförmågan och finmotoriken blev mycket sämre. ( Tappade en ugnsfast gratängform + en glasskål i golvet så de gick i bitar!)

Det kändes för mig som om jag gick på ett gungfly!

Detta var nog mitt sista försök med Abilify.

Kan säga att jag är van vid Tralafonet och känner, när jag tar biverknings medicinen Akineton att jag mår alldeles förträffligt bra på den dos som jag har på Trilafon. Har med andra ord inga biverkningar av den längre, så länge jag tar Akineton till.
Dessutom verkar det som om att Akineton och Abilifyn icke var kompatibla med varandra. Jag drog ned mycket på antalet Akineton
tabletter och var på god väg att helt försöka sluta med dem, men har i allt gått tillbaka till det som var innan försöket med abilifyn.

Priset på Abilifyn är inte av det slaget att det är motiverat, i jämförelse med verkan av den.

Visserligen gav Abilifyn tillbaka alla, säger alla känslor, det är den förlusten jag nu får acceptera, för det gäller överlevnad och en på det hela bättre livskvalité med den medicinering jag hade innan.

Jag tycker Abilifyn är överreklamerad. Detta att jag inte kunde sova på rätt tid och också hade mycket stora sömnstörningar på kombinarionen Abilify och Trilafon var också det en stor nackdel för jag fick inte den sömn jag´behövde. Jag gick ständigt trött men kunde trots min sömnlöshet inte sova.

Allt sammantaget ser jag nu att efter en rejäl satsning på Abilifyn under ett par månader att den medicinen inte är något för mig!
Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 3 månader sedan #104079 av Jocke
Beklagar att abilyfyn inte var till belåtenhet! Då kanske jag också måste vara restriktiv mot detta, eftersom vi nog har likartade livstilar förutom maten då. Men jag inväntar nog nästa generation piller som hjälper mot kognitiva och negativa symptom. Förresten hur gick det för dig med planerna på stödboende? Dem kanske kan specialanpassa din medicin i framtiden så du får största möjliga verkan av medicin.

Vars är världen på väg?