Neuroleptika endast vid psykotiska sj.d?

Mer
16 år 3 månader sedan #106097 av Aina
Jag har några år i bagaget med psykiska problem. Mitt i allt ihop fick jag zeldox utskrivet utan att jag hade en känd psykotisk eller manisk sjukdom. under halvåret som jag åt den levde jag i ren skräck bokstavligt talat, jag var rädd för allt, grät av minsta lilla oväntade ljud. problemen försvann när medicinen sattes ut. Nu undrar jag om medicinen skrevs ut för att se om jag var manisk, eller om den kan hjälpa mot ångestproblematik? varför påverkade den mig på detta sätt? någon med liknande erfarenheter?
Haldol har jag också ätit utan, fungerade dock inte bra. fick jag den för att de trodde att jag var psykotisk ?
Mer
16 år 3 månader sedan #106100 av Geta
Förutom vid psykoser kan neuroleptika/antipsykotika
ordineras till förståndshandikappade och åldringar
som är aggressiva t.ex. vid demens.
Mer
16 år 3 månader sedan #106101 av Nissegossen

Geta skrev: Förutom vid psykoser kan neuroleptika/antipsykotika
ordineras till förståndshandikappade och åldringar
som är aggressiva t.ex. vid demens.

=Oroliga!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 3 månader sedan #106105 av Mysterio

Geta skrev: Förutom vid psykoser kan neuroleptika/antipsykotika
ordineras till förståndshandikappade och åldringar
som är aggressiva t.ex. vid demens.


Det är inte tillåtet att ge gammla människor dessa preparat ändå görs det i stor utsträckning.
Mer
16 år 3 månader sedan #106151 av Admin1
Antipsykotika används främst vid psykotiska sjukdomar eller sjukdomar med psykotiska inslag. Antipsykotika har då främst effekt mot positiva symptom, som hallucinationer, vanföreställningar och tankestörningar. Av de icke-psykotiska sjukdomarna används antipsykotika ibland vid Aspergers och borderline, där man kan ha kortvarigare psykossymptom. Vid schizoid personlighetsstörning används ibland antipsykotika fastän ingen egentlig psykos föreligger.

Nyare antipsykotika typ Zeldox, Seroquel, Risperdal, Zyprexa används ibland mot ångest och depression, när andra preparat inte ger effekt. Seroquel har nog bäst kliniskt underlag för denna användning.
Mer
16 år 3 månader sedan #106173 av aspie
träffade min läkare idag och fick svar. blev för uppåt av antidepressiva, så för att hamna på jämn nivå sattes zeldox in som en antidot typ.