Lugnande medel

Mer
19 år 4 månader sedan #7357 av Interlude
Hej ! Hoppas alla haft en fin jul...

Jo jag går just nu på efexor, propavan och atarax.
Ataraxen ska fungera som lugnande ungefär och jag tar runt 50 75 mg om dagen.
Jag tycker dom inte hjälper ett dugg, mina utbrott kommer iaf, jag lyckas inte hålla mig lugn osv som min läkare sa att jag skulle kunna på dom. Så jag ringde honom för att be honom något annat. Han sa : Tyvärr så finns det ingen lugnande medecin överhuvudtaget.

Jag vet ju att det är lögn...så jag undrar hur ska jag göra?
Kan någon tipsa om bra lugnande medel?
Mer
19 år 4 månader sedan #7358 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Lugnande medel
Min erfarenhet av Atarax är att det hjälper vid de första två doserna, sedan tappar det effekt helt... då är Theralen ett bättre alternativ... det finns i tablettform och man kan ta från 5 mg mot ångest till 40 mg för att förhindra ett utbrott om man känner att det är nära... och effekten avtar inte lika lätt som hos Atarax...

Läkaren kanske trodde att du ville ha Stesolid, Valium, eller Sobril eller liknande beroendeframkallande mediciner som används mot ångest... du kanske måste vara tydligare med att du vill ha hjälp med dina utbrott och inte bara med ångesten...

Hur pass jobbiga är dina utbrott? Är de verbala kanske du är mer hjälpt av samtalsterapi... du kanske är så rädd för att visa din ilska så att den byggs upp och kommer ut för kraftigt... åker saker i golvet eller du skadar dig själv i samband med utbrotten kankse DBT hjälper mer...

Om du är rädd för dig själv och verkligen vill och anser att du behöver det så finns många mediciner som har skaplig effekt på ilska... bland annat Seoquel och Leponex och Zyprexa och andra nya neuroleptika... man blir mer eller mindre trött av dem... men de ger ett skapligt skydd mot både impulsiva utbrott och psykotiskt triggad ilska...

Även antiepileptiska mediciner som Tegretol kan minska utbrott och ilska... men man blir rejält trött det första månaderna äv en sån behandling... du måste själv avgöra om det du förlorar av dig själv är värt lugnet... ilska är en del av en själv som person också... det finns även positiv handlingskraft i ilska... det går i viss mån förlorat i en sån behandling... man blir mer lugn och snäll men också svagare som person... inte så vild... mer tam... och man bör vara medveten om att dessa mediciner ibland kan ge motsatt effekt och faktiskt sänka spärrarna också.... man får pröva försiktigt och se om det fungerar bra...
  • Pallekula
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #7376 av Pallekula
Svar från Pallekula i ämnet Lugnande medel
Jag tappar oxå humöret emellanåt, men jag vet aldrig när eller var de kommer eftersom det spelar roll vad som händer för tillfället. :rolleyes:
VIll inte gå påverkad av benzo hela dagarna.
Skulle behöva en spruta, som jag kan gå o hålla i, sen när jag känner att allt kommer köra in i röven och bli coooool igen
Mer
19 år 4 månader sedan #7383 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lugnande medel
Jag har läst att ilskan orsakas av obalans i serotoninsystemet i hjärnan. Vid utbrott kan man därför använda SSRI-antidepressiva eller rättare sagt så rekommenderas det. Effexor är inte ett SSRI-antidepressiva, som verkar på serotonin utan det verkar mer på noradrenalin.

Det är därför möjligt att dina besvär blir lindrigare om du får ett SSRI-antidepressiva som Cipramil eller Zoloft. Om du för depressionen senare skulle behöva mer effekt kan man lägga till Edronax, som har effekt på noradrenalin.

Ilska kan också lindras av psykologiska metoder som KBT. Det finns självhjälpsövningar mot ilska i boken Mind over Mood.
www.viska.se/index.php/recension ... -you-think
Mer
19 år 4 månader sedan #7393 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Lugnande medel

Pallekula skrev: Jag tappar oxå humöret emellanåt, men jag vet aldrig när eller var de kommer eftersom det spelar roll vad som händer för tillfället. :rolleyes:
VIll inte gå påverkad av benzo hela dagarna.
Skulle behöva en spruta, som jag kan gå o hålla i, sen när jag känner att allt kommer köra in i röven och bli coooool igen


Den senare varianten är dom rätt bra på inom vården...

Men nått att pröva själv... pröva med att hålla en stresskula i handen... de finns i många material... även mysiga mjuka som man kan krama... och testa iskall dusch om du vill coola ner... alternativt riktigt varm så man slappnar av...

Om du har så pass mycket tid att tänka när du tappar humöret att du skulle hinna ge dig själv en spruta... då kanske du hinner välja ett annat sätt att agera också... och då kan Admin1s råd om självhjälpstips mot ilska eller KBT vara jättebra... har man tid att inse att man brusar upp så kan man nog komma till rätta med problemet genom terapi... mediciner behövs nog bara om man reagerar snabbare än vad man tänker... eller om man själv föredrar att vara jämt lugn i sinnet med hjälp av medicin...

Du nämde benzo... att sluta med benzodiazepiner efter lång tids bruk är jättesvårt... då behövs nog hjälp med nedtrappning...
Mer
19 år 4 månader sedan #7395 av Interlude
Svar från Interlude i ämnet Lugnande medel
Jag har redan haft cipramil och det hjälpte inte det heller...och då åt jag atarax och imovane samtidigt.
Dom här benzo ni pratar om...är det bra lugnande man kan föresklå för sin läkare ?
Jag vill inte gå omkring och vara rädd för ett utbrot, att jag ska skära mig ellerha sönder saker...svimma som jag gjorde igår.
Theralen ska jag försöka föreslå..