Antipsykotisk medicin utan trötthet som biverkning?

Mer
19 år 4 månader sedan #7398 av bara_på_låtsas
Finns det någon bra antipsykotisk medicin utan trötthet som biverkning? För jag klarar inte av zyprexan längre, den gör att jag faller i dvala varje gång jag blundar, och en sån medicin är ju omöjlig att kunna ta....någon som har nåt förslag?
Mer
19 år 4 månader sedan #7401 av Isa-Alise
När jag tog neuroleptika tog jag hela dosen på kvällen för att slippa vara så trött på dagen... effekten mot psyossymtomen blir lika bra ändå... tyckte att trötthet på kvällen var en fördel för det gav mig bra sömn...

Tröttheten minskar även med tiden... men det kanske finns andra sorter som är mindre tröttande än Zyprexa...

:D Du är värd beröm för att du kämpar på... :D ingen påstår att det är lätt... och det tar tid att hitta nått som fungerar så bra som möjligt... men tänk på vad du har att vinna... :D

Jag stod ut med rejält mycket trötthet efter mitt kraftiga insjuknande då min dotter var liten... jag tog biverkningarna för att kunna fungera som förälder... det gav mig och henne ett liv tillsammans... jag ångrar det inte alls... jag hade förlorat så mycket om jag varit kvar i psykosen då...

Tänk på vad det kan ge dig och din familj... även om ni inte bor tillsammans... kanske du får varannan helg så småningom... det är värt att kämpa för... och allt annat som du kan skapa för dig själv på sikt... :D
Mer
19 år 4 månader sedan #7405 av Admin1
Zyprexa tillhör de preparat, som ger värst trötthet. Risperdal, Zeldox och Abilify ger minst trötthet av de nya preparaten som finns i Sverige. Jag blev trött första veckan av Risperdal, men sedan försvann besvären. I England finns amisulprid, som ger minst trötthet av alla de nya preparaten. Men tröttheten är ofta individuell man får pröva sig fram.

Gamla antipsykotika, som Haldol och Fluanxol ger mindre problem med trötthet än de moderna preparaten.
Mer
19 år 4 månader sedan #7447 av bara_på_låtsas
så vad ska jag föreslå på nästa läkarmöte? Du ger mig ju många alternativ till zyprexa, hur ska jag veta vilken jag ska börja med att testa? Jag behöver ev. en ersättning för esucosen också, en ny ångestdämpare. Helst inga SSRI preparat, då jag av olika anledningar är livrädd för dom...

Just nu känns det väldigt :väggen
Mer
19 år 4 månader sedan #7455 av Admin1
Pröva Risperdal i förstahand. Normaldosen är 2-4 mg/dag. Man kan känna sig trött första veckan, men sedan försvinner det oftast. Alternativet till Risperdal är Abilify.

Mot ångest kan du kanske pröva Buspar, som förebygger ångest. Men jag tyckte att Risperdal hade en ganska bra effekt på min ångest, när man hittar rätt dos. Jag tar 2 mg/dag nu.
Mer
19 år 4 månader sedan #7466 av Isa-Alise
Vad du än väljer så ge dig själv lite tid.... det tar tid att hitta en dos som lindrar symtomen så pass att man står ut... och samtidigt inte ger för mycket biverkningar... det är en balans som tar tid att hitta... man får pröva att höja/sänka lite, lite ett tag tills man hittar rätt dos... och sen tar det tid att bli van med medicinen så att den första tröttheten går över... om tröttheten är för svår kan man börja med en dos som inte riktigt räcker till mot symtomen... och sen höja långsamt tills man får effekt...

Behöver du mer än en sorts medicin just nu?... jag tror det är lättare att få koll på effekt och biverkningar om man bara tar en sort... i alla fall tills man fått rätt balans på den... om den sen inte räcker kan man lägga till nått mot de symtom som finns kvar lite senare...

En viss ångest får man stå ut med... den hör till livet... existensiell ångest... och ångest som hör de svårigheter vi möter dagligen... den kanske man kan lindra bättre med samtal... motion... vänskap... avslappning... och något roligt eller meningsfullt att syssla med än med tabletter...

Har du någon aktivitet som du gillar som du kan ägna lite tid åt?.... nån hobby eller sport som du sysslat med förr... eller något nytt som vore kul att pröva... det är vinter... slalom... vanliga skidturer... långfärdsskridskoturer... snöskoterfärder... ridning... ? .... annat?

Nån ny utmaning?... lära sig fäktning... judo... träna på klättervägg inför bergsklättring... träna hundar i lydnad... gå en språkkurs och resa nånstans i sommar... skriva en bok... lära dig själv eller om du kan, lära nån annan spela trummor eller gitarr...

Du har säkert bättre idéer och förslag själv... men en aktivitet eller en utmaning kan hjälpa en att ta sig ur ångesten och finna mening i tillvaron...