Antipsykotisk medicin utan trötthet som biverkning?

Mer
19 år 4 månader sedan #7981 av bara_på_låtsas
Jag har slutat med zyprexan igen. Jag vill inte ta den, den är gift. FAN. Nu kan jag inte sova och vågar inte annat än att mest hålla koll på vad jag tänker hela tiden. Jag kan inte leva såhär, men jag kan inte dö heller. jag är fastklistrad i en evig ond cirkel, och för varje varv den snurrar som blir det lite värre. Jag orkar fan inte mer, medicin är ett SKÄMT, ett jävla SKÄMT, fattar ni inte det!? Den är råttgift och PLACEBO, och ni tror att ni blir bättre av den....allt är psykiskt, medicinen är inget, ingenting alls. Inse att medicinen gör er sjukare :väggen


Nu åker jag till norrland i några veckor. Så jag kommer inte synas så mycket här under den tiden.

This is me. Day 6570.

I still feel sick.
Mer
19 år 4 månader sedan #7984 av Isa-Alise
Hej bara_på_låtsas,

Jobbigt att du får biverningar av Zyprexa... kände själv minskad sexlust i början av medicineringen med Risperdal... men det gick över efter några månader... kanske är annorlunda eftersom jag är tjej...

Kul att du åker till Norrland... hoppas att du får en trevlig tid där... gör mycket som du gillar och mår bra av...

Jag tycker ändå att det viktigaste är att du själv kommit fram till att du vill förändra ditt liv... och mediciner är kanske inte den enda vägen... eller ens den bästa vägen för just dig...

Skaffa dig en bra terapeut... jobba på att helt komma ifrån ditt missbruk... och hitta aktiviteter och intressen som du mår bra av att ägna din tid åt... så klarar du nog att hitta en egen väg till att lösa dina problem...

Kolla återhämtningsprojektets hemsida... där finns berättelser från andra som har återhämtat sig... en del på nätet direkt... annat i böcker... kanske kan det bli en inspiration för dig att hitta din egen väg...

www.aterhamtning.se
Mer
19 år 4 månader sedan #7993 av Admin1
Det finns en intressant intervju med Professor Ralph Hoffman i Medscape. En sammanfattning av intervjun finns på svenska här på sajten. Antipsykotika är bara en behandling mot schizofreni, som har effekt. Det finns andra KBT, patientutbildning, familjeterapi och personligt ombud, som också är effektiva.

Han skriver också om bruket av droger och dess effekt på psykosen. Bruk av droger som narkotika och alkohol kan hos vissa upplevas ge lindring av hallucinationer precis när man tar dem, men på lite längre sikt blir problemen värre.
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... chizofreni