Seroquel?

  • Maran_
  • Besökare
  • Besökare
15 år 10 månader sedan #133003 av Maran_
Svar från Maran_ i ämnet Seroquel?
Tror att det är av bla Seroquel jag fått dem skador jag har idag.Om du ska sätta ut den så tror jag att du ska göra det långsamt,för vet inte om det är kanske därför också jag fått dessa skador.Har kraftiga muskelryckningar och att musklerna låser sig överallt-jobbigt.
Har haft detta sedan jag slutade med Seroquel för ca 4 år sedan.Men tror att jag är rätt unik i detta att reagera så på Seroquel.Vet ingen annan som fått så här av den.
Mer
15 år 10 månader sedan #133009 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Seroquel?

Maran_ skrev: Tror att det är av bla Seroquel jag fått dem skador jag har idag.Om du ska sätta ut den så tror jag att du ska göra det långsamt,för vet inte om det är kanske därför också jag fått dessa skador.Har kraftiga muskelryckningar och att musklerna låser sig överallt-jobbigt.
Har haft detta sedan jag slutade med Seroquel för ca 4 år sedan.Men tror att jag är rätt unik i detta att reagera så på Seroquel.Vet ingen annan som fått så här av den.


Det låter som om du behöver akineton! mot de biverkningarna! Tror det hjälper mot din "Låsning! Samt att muskelryckningarna går ned!

Våra mediciner är det väldigt starkt påverkande av just kroppsliga besvär pga biverkningar.

Akineton är muskelavslappnande..
FASS

För övrigt hör med Admin och övriga som vet något om biverkningarna av Seroquel

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 10 månader sedan #133035 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel?
Välkommen, anmajo!

Jag har tittat i FASS och enda magbiverkningarna av Seroquel är förstoppning och dyspepsi. Dyspepsi är magsmärtor, som oftast uppträder när man äter. Jag gissar att du troligtvis har magkatarr och att besvären blir värre innan du skall ta en ny Seroqueltablett tror jag beror på att Seroquel har antikolinerg effekt och kanske därför minskar bildningen av magsyra, som irriterar vid magkatarr. Losec borde ha effekt på detta tycker jag.
Mer
15 år 10 månader sedan #133061 av anmajo
Svar från anmajo i ämnet Seroquel?
Tack Admin och alla andra för era välkomnande ord och informationen. Det låter helt rimligt som Admin skriver att det faktiskt är magkatarr och att seroquel också i sig påverkar magsyraproduktonen vid intag. Var hos distriktsläkare för ca 1 ½ månad sedan och fick en kur omeprazol (14 dagar) och mådde faktiskt hyggligt då. Sedan var rekommendationen att sätta ut O. igen för att se om besvären återkom. Det är först nu sedan någon vecka tillbaka som jag fått förnyade problem och antagligen är det väl så att det kommer lite smygande. Slutsatsen blir nog att jag får gå på syrahämmande medicin upptill Seroquel i fortsättningen. Måste tillägga att jag faktiskt under de månader jag ätit Seroquel har mått ur psykiatrisk synpunkt mycket bra. Nästan besvärsfri och det är ju en oerhörd frihetskänsla måste jag säga. Är dessutom piggare och mindre trött än när jag åt zyprexa (åt 60 mg på slutet!).
Mer
15 år 10 månader sedan #133219 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel?
Som du beskriver det nu är det säkert en magkatarr, som återkommit. Vill du ha snabb lindring finns Omeprazol att köpa receptfritt, men det blir säkert mycket billigare för dig på recept. Du kan ju ringa och prata med läkaren, så kan han skicka ett elektroniskt recept direkt till ditt apotek, så det kan ju också gå snabbt att ordna.
Mer
15 år 9 månader sedan #135178 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Seroquel?
Hej Anmajo,

Har liknande erfarenheter av Seroquel.

Först instämmer positivt i att Seroquel fungerar bra psykologiskt så att du blir lugn, sover bra och känner dig litet gladare.

Men... Magkatarr? Ja, det fick jag tidigt i behandlingen, kanske även stod på för hög dos och bristande administration från psykiatrin, eftersom jag var utan läkare i en 7 mån period mellan en 3,5 veckors inläggning och avvaktan att bli återförd till öppenvården.

Sömninghet, yrsel, hjärtklappning. Nej, morgondosen skippade jag också ganska snart. Det var omänskligt att tvingas gå till jobbet som en zombie.

Utsättningsbesvären var nog värst, speciellt ju lägre dosen blev. Myrkrypningar, muskelryckningar, stelhet, kramp i käklederna. Detta försvårades av vantrivseln med arbetet, stressen, begynnande medelålderskris etc. Dessutom sent om sider visar det sig att mina nackproblem berodde på diskbråck i halsrygg, bröstrygg. I och för sig med magnetkameraundersökning ser man allt...

Jag prövade 3 månader utan neuroleptika och fick efter det senaste besöket hos psykiatrin, med nu ännue en ny läkare som inte kände mig, erkännandet att jag förmodligen hade full effekt av Litium.

Det var alltså min berättelse. Nu har jag återigen satt in Seroquel, fast på väldigt låg dos. Orkar inte med sömnsvårigheterna och effekterna av sömnmedel heller.

Seroquel är ett avancerat neuroleptika. Kanske litet beroendeframkallande, men om det lägger band på symtomen, så visst, vad gör man inte för att få sova en hel natt. Omeprazol eller Losec kan också fungera litet beroendeframkallande på så sätt att det är svårt att sluta. Det är jobbigt för magslemhinnan när syrabalansen blir så satt ur spel. Man kan få besvär med nattlig reflux och man kan börja få tendens till bråck på övre magmunnen (hiatushernia).

/Sofie