Sobrils effekt på psykos

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 4 månader sedan #167871 av
Hej!

Jag vill göra en liten undersökning. Det är så svårt att veta vad som är "vanligt"...

Jag har fått diagnosen reaktiv psykos. Saken är den att jag inte alls har någon psykos när jag inte stressas - om jag inte stressas alls så har jag inga symptom. Men om jag stressas kommer psykossymptomen. Låter ju som reaktiv psykos eller hur?

Men för mej räcker det att ta en sobril (7,5mg) för att bli helt återställd. Det går alltså på trettio minuter.

ÄR det fler som kan göra så? Är det här verkligen reaktiv psykos - ibland undrar jag om det inte är en ångestsjukdom som kan gå över i psykosliknande symptom när det blir för mycket? tex GAD vilka symptom jag prickar in helt. Jag är fullt medveten om att inga andra ser, hör och känner det jag gör när jag får detta. Full "insikt" alltså.

Inga negativa symptom, inga kognitiva problem - endast trötthet liknande utbrändhet.

Vad gäller psykossymptom kanske jag har dem en dag i månaden så att det blir jobbigt och kanske lite svaga röster som jag kan ignorera lite fler gånger i månaden. Psykossymptomen är inre röster, tanketrängsel och hallisar (syn/känsel). Grejen är att antipsykotikan inte hjälper helt - men däremot sobril!

Jag undrar om problemet inte snarare är stress och ångest? (samt näringsbrist under många år som lett till tömda vitaminlager etc)

Ska prata med läkaren om detta men hon är på semester nu. Vad tror ni?

Tilläggas bör att jag klarar mej helt utan antipsykotika, den ger mej mest biverkningar och hjälper inte så bra, är extremt biverkningskänslig. Sobril tar jag små doser några gånger per månad (färre än 4 tabl/mån, långa perioder inga alls).
Mer
15 år 4 månader sedan #167872 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sobrils effekt på psykos
Det är likadant för mig - psykos kommer med stress.
Fast nu har jag diagnosen schizofreni.
De flesta psykoser är nog stressutlösta.
  • Mej
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 4 månader sedan #167879 av Mej
Svar från Mej i ämnet Sobrils effekt på psykos
Enligt min läkare blir jag "gränspsykotisk" när jag får ångest och utsätts för extrem stress, jag tappar besinningen och blir okontaktbar (själv tappar jag minnet). Det är därför jag tar Zyprexa (2.5-5 mg) i förebyggande syfte.
Och det funkar faktiskt!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 4 månader sedan #167895 av
Svar från i ämnet Sobrils effekt på psykos
Benzo fungerar bättre än antipsykotika tycker jag. Benzo gör att man vågar komma tillbaka till samhället och upptäcka att livet inte är så hemskt som man kanske hade fått för sig en gång i tiden.
Mer
15 år 4 månader sedan #167897 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sobrils effekt på psykos
Enligt Handbook of schizophrenia är det inte bevisat att bensodiazepiner ensamt har effekt mot schizofreni. Tillägg av benso kan ofta vara bra vid agitation och ångest vid akut psykos. Det kan också vara bra som tillägg till antipsykotika som inte ger trötthet (för sömnproblem).

Vid Aspergers kan man få kortvariga stressutlösta psykoser och jag tror också att det kan förekomma vid borderline.
Mer
15 år 4 månader sedan #167954 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Sobrils effekt på psykos
Om dina psykossymtom [i:2ywpi325]beror på[/i:2ywpi325] bara att du har hög ångest, så är ju det att dämpa ångesten som att ta bort bränslet från elden, då slocknar flammorna/psykosen, kan jag tänka mig? 30 minuter låter som kort tid, men varför inte, har du PTSD så kanske ångest kan minska sådant? Ingen aning faktiskt...

Att en psykos kallas reaktiv, är förmodligen för att den kommit som reaktion på tex stress, en chockande upplevelse, psykisk/fysisk utmattning, sömnbrist eller så, att man kan bli förvirrad i tid, rum och person. Reaktiva psykoser brukar vara korta i tid i förhållande till andra psykoser som är obehandlade? En till några få dagar, tror jag?