Sobrils effekt på psykos

Mer
15 år 4 månader sedan #168088 av w200i
Svar från w200i i ämnet Sobrils effekt på psykos
På mina förmodade psykosgenombrott har Benzo ingen effekt alls, utan det är bara antipsykotika som hjälper.

Som förebyggande har jag en tro och förhoppning att samtalterapi hjälper.
Mer
15 år 4 månader sedan #168150 av wasp
Svar från wasp i ämnet Sobrils effekt på psykos
sv.wikipedia.org/wiki/Psykos

HEJ! Är det verkligen en reaktiv psykos du lider av? Benzo är ju inte antipsykotiskt. Skickar med en länk med lite läsbart. :!:
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 4 månader sedan #168157 av
Svar från i ämnet Sobrils effekt på psykos
Hej igen,

det är det jag funderar på. Är det verkligen psykos eller en högt driven stress/ångest?

Vad menas egentligen med gränspsykos, rent diagnostiskt?

Det jag menar med att "psykosen" går över efter 30 minuter är att det tar ca 30 min för sobrilen att "kicka in". Men ibland har jag lyckats bli av med psykossymptom bara genom att aktivera hjärnan med något positivt - tex prata med någon eller be min pojkvän prata om ett fint minne. Då kan symptomen gå över ännu fortare, på några minuter. Sex hjälper också! :). Allt som tar udden av stress och ångest.

MEN det händer, om jag stressats under lång tid, att symptomen dröjer kvar kanske några dagar utan behandling. Tar jag dock sömnmedel och sover överdrivet mycket ett dygn eller så så är det borta igen.

F-kassan vill snart ha svar från min läkare om jag är "kronisk" eller inte, för att de ska kunna ge mej aktivitetsersättnng. Jag kämpar för att de ska inse att jag med ett "mjukt" liv, med bra realtioner, lite jobb, motion och bra kost faktiskt blir bra av mej själv.

Tar jag däremot antipsykotika får jag svårt att kommunicera (hittar inte orden) och tänka, känner mej känslokall inför pojkvännen och apatisk - trots att jag tagit låg dos (Risperdal 1mg). Abilify gav mej hjärtproblem, Zyprexa fick jag akut sättas ut från då jag kollapsade.

Tror ni att ångestmedicin kanske kan vara ett bättre alternativ - tex antideppressiva med ångestdämpning?
Mer
15 år 4 månader sedan #168232 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sobrils effekt på psykos
Gränspsykos menar att man är på gränsen till att vara psykotisk eller psykosnära är väl ett bra ord. Borderline kallades förr för gränspsykotisk personlighetstörning.

Antipsykotikat Seroquel har bra effekt mot ångest och depression. Läkarna brukar ofta använda det om man har kombinationen ångest och psykossymptom.
Mer
15 år 4 månader sedan #168276 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Sobrils effekt på psykos

Är det verkligen psykos eller en högt driven stress/ångest?


Hög ångestnivå kan ge reaktion som mycket liknar psykos. Detta brukar inte alltid kallas "riktig" psykos, då den går över när ångestnivån minskar, jag tror inte heller att antipsykotika biter på denna typ, såsom det gör på "riktiga" psykoser. Att ha en stresspsykos som är endast ångestbaserad, bör kunna dämpas med lugnande, teoretiskt? Jag vet inte om reaktiv psykos kan räknas hit, nån som vet?

Vad menas egentligen med gränspsykos, rent diagnostiskt?


Jag har upplevts som gränspsykotisk. Om jag förstått dem rätt så menas ungefär att jag hade psykotiska symtom och så, att jag var nära psykos (psykosnära?), men inte i sådan grad att jag kunde betecknas som psykotisk. Här menas att jag låg i gränstrakten mellan psykos och icke-psykos.

Ibland används gränspsykos även som en beteckning för personlighetsstörningen Borderline/EIP. Här tror jag i betydelsen att man ligger i gränstrakten mellan psykos och neuros.
Mer
15 år 4 månader sedan #168281 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sobrils effekt på psykos
Till mig har en läkare sagt att jag är prepsykotisk.
Kan det vara det samma som gränspsykotisk?