Sobrils effekt på psykos

Mer
15 år 4 månader sedan #168294 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Sobrils effekt på psykos

Geta skrev: Till mig har en läkare sagt att jag är prepsykotisk.
Kan det vara det samma som gränspsykotisk?


Pre- betyder "före", kan det vara så att om en gränspsykos utvecklar sig till en full psykos med tiden, så kan det kallas en prepsykos? :?:
Mer
15 år 4 månader sedan #168297 av Nissegossen
Jag tror det! Är ofta pre- eller gränspsykotisk det som händer innan jag balanserar på en knivsegg vad gäller det. Jag funkar bäst till intellektet då, vad jag själv tycker.

Detta har jag hållit på med i många år och jag har mina varningar och det är mina synhallisar och brist på sömn en natt. Om jag inte sovit en natt, drogar jag fullkomligt ned mig nästa natt, annars är faran fullt utblommad psykos.

Jag rekommenderar ingen "nybörjare" detta utan det kommer med erfarenhet, för kom ihåg det att en psykos kan vara livshotande och innan man lär sig kan det kosta en psykos...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 4 månader sedan #168616 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sobrils effekt på psykos
Prepsykotisk kan innebära gränspsykotisk, men samtidigt prepsykotisk antyder att man kan bli psykotisk, vilket en gränspsykotisk med borderline inte så ofta blir. Prepsykos kan leda till psykos, vilket gränspsykos sällan gör. Det är en viss skillnad faktiskt.

www.omschizofreni.se/om_schizofr ... index.html
Mer
15 år 4 månader sedan #168621 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Sobrils effekt på psykos
Men då snackar du gränspsykos=borderline primärt, eftersom du nämner namnet borderline i meningen? Det jag menade var gränspsykos=psykosnära, vilket inte är samma sak, även om folk med BPS också kan ha gränspsykos/psykosnära. Psykosnära blir väl inte heller psykos ofta, men jag vill poängtera att det inte är Emotionellt Instabil Personlighetsstörning/Borderline PS, jag menar när jag tänker på prepsykos-likhet ovan.
Mer
15 år 4 månader sedan #169043 av CHK
Svar från CHK i ämnet Sobrils effekt på psykos
Själv har jag också en riktigt låg dos 5-10 mg sobril, har haft flera psykoser men jag "vet" antar att sobrilen har tagit ner psykossymptomen flera ggr, stämmer detta? att den medecinen tar ner symptomen? / CHK
Mer
15 år 4 månader sedan #169240 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Sobrils effekt på psykos
Om psykosen är ångestbaserad gissar jag "ja" utan att egentligen veta.

Om du har en "vanlig" psykos så är det väl bäst med neuroleptika. Där gissar jag att lugnande endast gör att din ångest minskar, kanske blir lite lättare att härda ut psykosen?

Jag tror definitivt inte man kan byta ut antipsykotika mot bara lugnande, men jag tror att kombination ibland kan vara bra, och ibland kan det räcka att ge en person bara lugnande i början, om det inte är någon sort som behöver behandlas akut med antipsykotika, så kanske psykosen rider ut av sig själv. Antipsykotika är väl i sig lugnande, iaf vissa?