ang läkemedel

Mer
20 år 3 veckor sedan #893 av D
ang läkemedel skapades av D
Hej Admin.
Jag lovade återkomma med info ang. ett neuroleptikum som innehöll bensodiazepin -kommer du ihåg?

Efter mycket grubblande om vart jag hade hört om detta (radio, tv osv) så fann jag informationen på ett diskussionsforum.

Här är vad jag funnit:

"Den kallas för en "tranquilizer" óch innehåller 5mg Diazepam (Valium, Stesolid) och 50mg av en så kallad "atypisk neuroleptika" som heter Sulpirid. Sulpirid är inte godkänt i Sverige(än) men är godkänt i Danmark , Tyskland med många andra länder."
Mer
20 år 3 veckor sedan #905 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ang läkemedel
Hej,

Tack för infon. Jag har hört talas om sulpirid, men ännu mer om amisulpirid (Solian), som en del i England verkar få. Amisulpirid anses effektivt av Cochrane och ha mindre biverkningar än t.ex. Haldol. Amisulpirid är billigt för att vara atypiskt men inte så där toppen dokumenterat.

Jag har svårt att tro att en sådan kombination skulle godkännas i Sverige. Bensodiazepinet kan ge beroende och antipsykotika är en grupp läkemedel, som myndigheterna inte precis vill öka användningen av p.g.a. ett beroende av ett annat läkemedel.

Admin
Mer
20 år 3 veckor sedan #926 av D
Svar från D i ämnet ang läkemedel
Jag instämmer, jag tror inte heller att det kommer bli godkänt i Sverige.

Fick idag ett recept på citalopram av min läkare, men jag är väldigt tveksam till om jag ska påbörja antidepressiva.

Jag har ingen egentlig eller djup depression, mer att jag upplever mitt stämningsläge något sänkt, men det kan ju vara min grundpersonlighet också.

Anledningen till att jag tvekar är dels att jag inte är "riktigt" deprimerad, dels att det är svårt att sluta om man väl börjat.

Vad tror du Admin om SSRI-preparat - är det befogat att oroa sig för svåra biverkningar så som personlighetsförändring, hypomani, våldsdåd, utsättningsbesvär osv?
Mer
20 år 3 veckor sedan #928 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ang läkemedel
Hej!

Det går att testa om man har depression på www.deprimerad.net/ . Det finns en självtest där med frågor man svarar på och efteråt anges en poängsumma, som ger vägledning om och hur kraftig en eventuell depression är. Det är helt gratis. Vad jag förstår är det exakt samma skala som läkare brukar använda för diagnos. Den bör också gå att använda att mäta effekten på läkemedelsbehandlingen efter några veckor.

Jag har inte märkt några direkt allvarliga biverkningar av Cipramil, som jag använt i totalt ett år. Jag har dock haft lätt illamående en kort tid i början och också yrsel en gång, som gjorde att jag slutade. Men jag fick inte yrsel nästa gång jag tog medlet. Naturligtvis skall man enbart använda Cipramil om man har behov av det t.ex. vid depression, ångest, fobi. Depression kan ju vara farligt eftersom 10 % av de med depression begår självmord.

Det pratas om att SSRI-antidepressiva skulle ge ökad risk för självmord hos barn. Jag undrar om det kan vara så att det är den antidepressiva effekten som skapar detta problem. Även förr var det problem med självmord med antidepressiv behandling i början. Under depressionen så finns ofta självmordsönskan men en svår depression ger en hämning, som gör personen handlingsoförmögen till detta. Men när antidepressiva effekten kommer så kan personen klara av att sätta planerna i verket. Förr så behandlades ofta personer med depressioner av svårare art på sjukhus. Kanske är det nödvändigt i framtiden också.

Jag har inte märkt några direkta problem att sluta ta Cipramil. Det har gått väldigt bra för mig.

Admin
Mer
20 år 3 veckor sedan #933 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet ang läkemedel
Jag tror inte att du behöver vara särskilt oroad över biverkningar och utsättningsbesvär när det gäller SSRI-preparat. Jag känner några personer som haft en hel del problem med biverkningar (dock inte av citalopram), med det har inte varit något som påverkat deras personlighet alls. Själv är jag inne på min tredje kur med antideprissiva och har aldrig kännt att min personlighet påverkats.

Enligt undersökningar så ska SSRI-preparat inte vara fysiskt beroendeframkallande, även om en del säger sig ha fått besvär när dom slutat.
Mer
20 år 2 veckor sedan #976 av D
Svar från D i ämnet ang läkemedel
Tack för era svar.

Jag gjorde självtestet och var tydligen inte deprimerad. Kan ju ge medicinen en chans ändå. Kanske den fungerar som en "energiboost"