ang läkemedel

Mer
20 år 2 veckor sedan #977 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet ang läkemedel
Jag fick 16 poäng, alltså "mild depression".
Mer
20 år 2 veckor sedan #978 av D
Svar från D i ämnet ang läkemedel
Det fick jag på ett av testen också, på det andra fick jag ingen depression.
Tar du något SSRI-läkemedel? Och i så fall, hjälper det?

Tidigare har jag provat Fontex (fluoxetin) men blev onormalt uppvarvad. Skönt känsla på ett sätt, men inte helt naturligt kanske.

:rolleyes:
Mer
20 år 2 veckor sedan #979 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet ang läkemedel
Nej jag går ändast på Leponex, har aldrig provat något antidepressivt.
Mer
20 år 2 veckor sedan #980 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ang läkemedel
Jag har läst en undersökning där de fann att de med Leponex fick färre andra psykofarmaka än vad som gällde för andra antipsykotika. Jag tror också att jag läst att Leponex har antidepressiv effekt. Dessutom de som får Leponex har 80 % lägre självmordsrisk. Det kan bero på läkemedlet i sig, men också på att de med Leponex har täta kontakter via blodprovstagningen varje månad eller varannan vecka (USA.).

Admin
Mer
20 år 2 veckor sedan #982 av D
Svar från D i ämnet ang läkemedel
Ger inte Leponex rejäl viktökning som biverkan?
Mer
20 år 2 veckor sedan #983 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ang läkemedel
Hej, D,

Javisst, Leponex och Zyprexa är de antipsykotika, som ger störst viktökning. De preparat som ger kraftig viktökning brukar också ge trötthet, som biverkan. Alla får dock inte viktökning, men tillräckligt många för att det skall bli problem.

Det finns sätt att motverka viktökningen. Följa vikten genom vägning regelbundet särskilt de första 4-6 veckorna när viktökningen är störst. Motion och dietprogram har minskat viktökningen med 80 % för Zyprexa. Det finns också läkemedel som motverkar viktökningen bl.a magsårsmedicinen Nizax, som minskar viktökningen med 50 %. Det finns också läkemedel, som kan ges för att minska vikten. Kombination av Leponex och Seroquel har minskat viktökningen med 60 %.

Skall du titta på Fråga doktorn på TV2 i kväll? Det handlar om schizofreni.

Admin