Akineton

Mer
14 år 5 månader sedan #256283 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Akineton
Nackdelen med Akineton är att det kan försämra minnet tillfälligt, vilket kan vara t.ex en nackdel om man studerar. Nyare antipsykotika ger inte extrapyramidala biverkningar så ofta, därför är Akineton inte så vanligt idag.
  • /j
  • Besökare
  • Besökare
14 år 5 månader sedan #256286 av /j
Svar från /j i ämnet Akineton
mitt minne är Jätte Kasst har blivigt



Dumma .........


tabblett då :P
  • /j
  • Besökare
  • Besökare
14 år 5 månader sedan #256292 av /j
Svar från /j i ämnet Akineton
.?
Mer
14 år 5 månader sedan #256302 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Akineton
Jag vill ytterligare förklara att akienton i sig har biverkningar, men det får man tåla.

De besvär jag menar är det att akineton är muskelavslappnade, så vid stelhet får du akineton och psykiatrikern kan känna det på patienten om denne är stel, för att i så fall sätter han in akineton.

akineton är direktverkande på musklerna och inte som dicipal som verkar på hjärnan. Dicipal är utgången från marknaden, vilket är skönt! Detta beroende på att den gav inte samma verkan som akineton. dicipal var en skitmedicin.

Läkaren prövar om du är stel så här; Han för en arm från armbågen mot handen fram och tiillbaka,känner han då en tröghet samt att det möter motstånd sätter han in akineton.

Muskelavslappnandet är så starkt och påverkar alla muskler, även det sex par muskler som sittter i ögat och som styr pupillens förmåga att spänna linsen, (Ackomodations förmågan) dessa muskler förblir slappa så att ögat ställer sig i viloläge, vilket gör att du har inget närseende och du kan behöva läsglasögon för att se att läsa exempelvis, för att linsen kan inte ställa om sig till seende på nära håll.

Detta sin tur sker vid 40-45 årsålder vilket är naturliga åldersförändringar, så är du uppe i den åldern har du redan läsglasögon, men det är irriterande i unga år!

Jag fick akineton när jag var 24 och nu är jag 59 och är sedan många år beroende av läsglasögon.

Detta med synförmåga och då besvären i unga år försvinner om du sätter ut medicinen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 5 månader sedan #256371 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Akineton
Jag fick Akineton då jag blev stel och långsan (trögfattad också?) av Cisordinol. Akineton hjälpte, men jag är ändå glad att jag inte har Cisordinol längre.
Mer
14 år 5 månader sedan #256380 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Akineton
Ja, medicinen "tar ned" en och man känner sig drogad i för hög dos, men hade du som jag haft en något för låg dos hade du varit väldigt allert och hade haft huvudet på skaft, men samtidigt hade du fått ett mycket rikt inre liv, med symptom kvar på psykos...

Det gäller här att balansera rätt på en slak lina och skyddsnätet består i att efter en vaknatt, mer antipsykotika och att du drogar ned dig så att du säkert sover nästa natt annars knackar psykosen på dörren....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum