Ang ändring av med.

Mer
14 år 4 månader sedan #262825 av Micke
Svar från Micke i ämnet Ang ändring av med.
Jag skall fråga efter annat men gjorde detta i höstas, de ville då inte ge mig annat. Men det klart nu är ju läget lite annat så de kanske går med på detta, får fråga.

Ok har fattat att Haldolen kanske är något man får i sista hand. Har du provat länge Fantasio?
Mer
14 år 4 månader sedan #262854 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Ang ändring av med.
Micke, jag har erfarit att läkare sällan vill byta runt så mycket när man har "angrepp", då vill de ge en något som de tror fungerar och man har lite att säga till om. Jag har däremot fått prova flera olika mediciner när jag mått bättre ...

Anchored in Christ ✟

Mer
14 år 4 månader sedan #262855 av islaa
Svar från islaa i ämnet Ang ändring av med.
jag åt först zyprexa när jag insjuknade i psykos. gick upp 30kg i vikt och bad sen om att få byta medicin. min doktor sa då typ "ja, det finns ju inte så många alternativ" och skrev ut haldol till mig, vilket jag förstått i efterhand var ganska felaktigt. biverkningarna jag har av haldol är väl avsaknad av sexlust och att jag känner mig orkeslös, men det kan å andra sidan bero på depression eller annat. i övrigt mår jag bra på den medicinen.
Mer
14 år 4 månader sedan #262858 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ang ändring av med.
Om du nu vill ha haldol, så ta då och be om akineton mot biverkningarna, då får du ett bättre mående, för att akineton neutraliserar biverkningar av den typ som äldre antipsykotika ger.

Jag hade ju inte heller valt ett gammalt preparat utan ett nyare om jag nu inte hade haft mitt trilafon som jag har haft sedan 1980 och som jag fungerar bra på. Också på trilafon är det rätt nödvändigt att ha akineton och glöm inte att akineton är väl beprövad av mig och utan den skulle jag inte fungera i vardagen. Jag har då haft den sedan jag först insjuknade 1974...

Symptom på sjukdomen, kan man mycket väl leva med och om det inte ger några svårare hallucinationer, så är det nästan det allra bästa att ha just den dos, där du fortfarande har kvar symptom på din sjukdom, men inte går in alltför ofta i ett prepsykotiskt tillstånd, för att då står du nog på din lägsta dos av medicin som du klarar dig på, kanske med ett extra tillskott av en högre dos tillfälligt, som du sedan sänker igen.

Detta för att då fungerar du bäst till intellektet och är ändå inte neddrogad och det är ju det allra bästa!

Tycker du skall vara nöjd med din medicin om du kan klara dig på en lite dosjustering här, så att dina "angrepp" blir uthärdliga och med en ökad dos går tillbaka.

Det är helt onödigt att byta preparat på de orsaks grunder du drar upp. Glöm inte att det tar tid innan en dos är rätt inställd, det sker en lång eftersläpning av symptomen och man skall vara mycket försiktig när man gör ändringar i sin medicinlista överhuvudtaget och antipsykotika i sin tur skall man ändra dos mycket försiktigt!

Din psykiatriker verkar att ha varit med ett tag och hans ovillja att byta preparat är något, som säger mig, att han vet vad han sysslar med! Glöm inte att det är han som har detta som yrke och att han har antagligen sett samma saker hos många patienter och det ger honom erfarenhet av vad som är väl beprövat och att han då har en bättre insikt än du själv förnärvarande har!

Så mitt råd här är, lyssna noga på vad läkaren säger, för jag tror att det är det bästa för dig i nuläget.

Detta för att koncensus i samråd med en som är proffs och att du då jobbar i ett team med läkaren som sakkunnig och om du arbetar med och inte emot läkaren, ger det absolut bästa resultatet!

Läkaren vill nog endast ditt eget bästa, men har inte haft förmågan till att förklara för dig vad han menar!
Det kanske är tidsbrist, men det tror jag ju inte. Be om bättre information från läkaren och du i din tur bör lyssna på vad han säger, för att han kan nog vara rätt trött på en om man hela tiden inte lyssnar och inte fattar.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 4 månader sedan #262867 av Micke
Svar från Micke i ämnet Ang ändring av med.
Eftersom du Zoidar har fått byta när du mår bättre antar jag att läkarna ansett att det finns vissa legitima skäl till detta som jag inte har haft när jag bett om det.
Sen tror jag att det är som du NG säger att läkarna är nöjda om man har kvarstående symptom som går att leva med. Det kanske man själv skall vara nöjd med men jag skulle vilja prova annat för att se om det går att medicinera bort helt. Självklart vet jag att läkarna vill mitt bästa och vi har världens bästa samarbete. Har insett för länge sedan att de har svårare att hjälpa mig utan min egna medverkan. Så visst litar jag på min läkare och får diskutera detta vidare med henne.
Islaa, tråkigt med biverkningarna men måste vara skönt om den medicinen fungerar.
Mer
14 år 4 månader sedan #262931 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ang ändring av med.
3 mg Risperdal är en ganska normal dos och det går att höja till 6 mg per dag. Risperdal är billigt numera och verkar ge minst biverkningar av de nyare preparaten. Haldol skulle jag undvika och istället använda Trilafon som har lite bättre effekt och mindre biverkningar. Haldol var dock ett bra preparat för 5-10 år sedan och då mycket populärt.