fråga om neuroleptika

  • charli3
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #267799 av charli3
fråga om neuroleptika skapades av charli3
Jag har hört att neuroleptika kan hjälpa för vissa som lider av depersonlisation (kronisk eller långvarig) som jag starkt misstänker jag har när jag läser om det iaf. Neuroleptika lindrar som sagt för vissa utan att på något sätt vara psykotiska ..

Min fråga är dock, ja har psyk tid om några dagar, tänkte föreslå detta och höra vad dom tycker... äter redan SSRI... KAN neuroleptika för en frisk människa, dvs. en som en lider av psykos orsaka obalanser typ så man blir sämre och utvecklar psykos? (även om det är antipsykos)...
eller kan det rentav förvärra symtomen för vissa om man t.ex. är feldiagnostiserad eller som med DP att man är frisk men det kan ge effekt mot symtomen i Depersonlisation?
Mer
14 år 3 månader sedan #267802 av Geta
Svar från Geta i ämnet fråga om neuroleptika
Jag tvivlar starkt på att neuroleptika är särskilt
bra alternativ att ta till vid depersonalisation.
Det skulle i så fall vara att neuroleptikan minskar
ångesten som kan vara en av orsakerna.
Kom ihåg att neuroleptika är starka saker som ger
biverkningar.
Är det inte bättre att du söker en sjukgymnast som
kan tipsa dig om avspänningsmetoder?
Basal kroppskännedom borde vara ett bättre alternativ.

Basal kroppskännedom[/url:1nlwxl2s]
  • charlie1
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #267808 av charlie1
Svar från charlie1 i ämnet fråga om neuroleptika
Neuroleptika kanske kan ta bort tankestörningar jag upplevt under 10+ år..
röra i huvudet... tankarna går av sig själv.
Mer
14 år 3 månader sedan #267838 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet fråga om neuroleptika
Förr sa expertisen att antipsykotika enbart skulle användas vid schizofreni och det var endast då som fördelarna övervägde framför nackdelarna. Idag med nya antipsykotika med betydligt mindre risk för tardiv dyskinesi har allt fler börjat få antipsykotika. Seroquel t.ex. kan användas mot ångest och depression. Seroquel kan vara ett alternativ om du prompt vill pröva ett antipsykotika. Seroquel verkar också ha litet svagare antipsykotisk effekt jämfört med andra preparat.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #267839 av
Svar från i ämnet fråga om neuroleptika
Admin1,

Men jag vill inte gå upp i vikt, det är en stor del av min personlighet att vara i form.
Kan man avstå psykosmedicin även om man bedöms va psykotisk fast ej farlig utan kan sköta sitt liv?
Mer
14 år 3 månader sedan #267856 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet fråga om neuroleptika

Gäst skrev: Kan man avstå psykosmedicin även om man bedöms va psykotisk fast ej farlig utan kan sköta sitt liv?


Det är endast om du är LPT-mässig som någon kan tvinga dig att ta medicin. LPT är Lagen om Psykiatrisk tvångsvård. Den får bara användas i vissa speciella fall, om du är till uppenbar fara för dig själv eller för andra eller om du är så psykotisk så du inte anses kunna bedöma vad som kan vara till skada för dig (om du t.ex. tror att du kan flyga och vill hoppa ut genom ett fönster eller typ vill gå naken till jobbet). Om man får ett LPT är man vanligtvis inlagd inom slutenvården under den tid man har LPT. I vissa fall kan även LPT användas i öppenvård, men som sagt, det ska till ganska mycket då.
I alla andra fall är du frivillig som patient inom sjukvården, så även inom psykiatrin. Du behöver alltså inte ta någon medicin du inte vill ha, däremot kan ju läkaren argumentera för att du ska ta en viss medicin om den tror det är lämpligt för dig. Om du är osäker tycker jag du ska fråga din läkare rakt ut ifall det den föreslår är frivilligt eller inte, läkare har ovanan att ibland vara lite otydliga med sånt (min gissning är att det är för att de gärna vill få sin vilja igenom och därför inte har något emot om patienten tror att den "måste" följa läkarens order).

Så som svar på din fråga: ja, du kan avstå från psykosmedicin även om du är psykotisk, så länge du inte uppfyller kriterierna för LPT.