fråga om neuroleptika

Mer
14 år 3 månader sedan #268047 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet fråga om neuroleptika

Gäst skrev: Om en icke psykotisk person får psykosläkemedel, hur påverkar det individen?
Det händer ju att folk blivit feldiagnostiserade? (bara nyfiken, syftar inte på mig själv nu)..


Jag fick väldigt mycket och tung neuroleptika under en ganska lång period (flera år) för att jag var feldiagnosticerad, var inte psykotisk.
Fick väldigt mycket biverkningar (som att jag blev trött, dreglade mycket alt. väldigt torr i munnen, sluddrade i talet samt en del annat) men jag blev inte psykotisk av det (som t.ex. förlorad verklighetsuppfattning, hallucinationer eller vanföreställningar), om det var det du undrade. Men då fick jag väldigt höga doser i kombination med benso och massa annan skit. Det var naturligtvis jättejobbigt, men det handlade ju inte om någon liten insättningsdos, utan om höga doser med väldigt starka preparat i kombination.
Men det gäller ju bara mig, om det finns någon större studie på hur icke-psykotiska reagerar på kraftig neuroleptika vet jag inte mer än att alla mediciner naturligtvis testas på folk innan de börjar användas. Det jag vet är väl att risken för biverkningar vanligtvis ökar om man får en medicin för en sjukdom man inte har. Om det tillkommer några biverkningar som de som har sjukdomen inte får, det vet jag inte.

I dagsläget ges lättare neuroleptika (som t.ex. Seroquel) inte bara till personer med psykoser, utan även till personer med ångest och lite annat. Så det är inte som att man havererar bara för att man testar en lätt neuroleptika när man inte är psykotisk. Men självklart ska man inte heller äta mediciner man inte behöver. Det är ju inga sockerpiller. Och går man in på tyngre preparat (som t.ex. Leponex) så är det ju verkligen något man ska vara försiktig med.
Mer
14 år 3 månader sedan #268050 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet fråga om neuroleptika
Gäst,

Vid schizofreni är det vanligt att man saknar sjukdomsinsikt och undandrar sig behandling. Men, att behöva tjata sig till rätt behandling är du inte ensam om. Psykiatrin verkar sakna resurser. Kö till läkare och samtalsbehandlare. Men, det är ett annat ämne...

När det gäller att prova ut vilket läkemedel som hjälper bäst behöver man i regel gå till en psykiater flera ggr. Kan förstå om man, vid resursbrist, väljer att inte skriva ut neuroleptika i tveksamma fall.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
14 år 3 månader sedan #268281 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet fråga om neuroleptika
Antipsykotika används också ofta mot mani vid bipolär sjukdom, eftersom effekten av litium kommer väldigt långsamt medan antipsykotika ger snabb effekt.

När man slutar med antipsykotika skall man trappa ner dosen långsamt för att minska risken att få utsättningssymptom, som t.ex illamående och kräkningar. Problemet att sluta med antipsykotika är om man har en psykossjukdom, eftersom en psykos kan framkallas.