Varför får man dimsyn?

  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #269402 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Varför får man dimsyn?
NG, Phoenix at your service! Hatten av!
Mer
14 år 3 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #269405 av Nissegossen
Tack, give you a hug! :kram

Jag ville bara tillägga, att för att du skall få reda på styrkan, så gå till optikern och prova vilken styrka du behöver. men om du inte har andra problem betala och var glad, men köp inte av honom, om du nu inte vill har riktigt häftiga bågar, som sagt 1000 spänn och däröver hos honom..

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 9 månader sedan by Admin1.
Mer
14 år 3 månader sedan #269478 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Varför får man dimsyn?
Zeldox har knappt någon antikolinerg effekt och därför kan orsaken till dimsyn vara annorlunda än för t.ex Akineton. Jag har inte hittat några uppgifter varför Zeldox ger dimsyn.
Mer
14 år 2 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #275307 av Nissegossen
Admin sökte på detta på Google och fick fram denna, visserligen en dansk sida men i alla fall.
Jag har dock inte hittat just det med antikolinergisk effekt, men det borde stå något om det.

Sökte på; "vad är antikolinergisk effekt vid zeldox?"

ifsskane.u72.surftown.se/files/Kliniske.pdf

Ziprasidon (Zeldox)

Sökte också på; varför ger Ziprasidon (Zeldox) dimsyn

Fick dessa länkar på google, jag orkar faktiskt inte gå igenom dem.
Fullt klart i alla fall, det är en vanlig biverkan att man har dimsyn vid zeldox

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
14 år 2 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #276106 av Nissegossen
Sammanfattning och rekommendation
Serotoninåterupptagshämmande antidepressiva läkemedel förefaller kunna ge ögonbiverkningar av
antikolinerg karaktär. Den bakomliggande mekanismen är oklar, men det spekuleras i om serotonin i ögat kan hämma effekten av acetylkolin. I tillägg kan serotoninåterupptagshämmande läkemedel kortsiktigt öka ögontrycket även om effekten vid längre tids behandling är okänd.
Man bör vara medveten om att det vid behandling med serotoninåterupptagshämmare finns en risk för akuta trångvinkelglaukom hos predisponerade individer, till exempel vid tidigare glaukomattacker, hypermetropi, hög ålder eller familjär förekomst. Möjligen är dock denna risk avsevärt mindre än med tricykliska antidepressiva läkemedel. Hos patienter som behandlas för glaukoma simplex bör man vara uppmärksam på möjligheten att ögontrycket kan öka.
Akuta trångvinkelglaukom kan ge symtom i form av huvudvärk, synrubbning, och regnbågsfärgade halo-fenomen. Patienter som får dessa symtom vid behandling med en serotoninåterupptagshämmare bör söka läkare.
Läkemedelsverket vill uppmana läkarkåren att fortsätta att rapportera ögonbiverkningar av serotoninåterupptagshämmare då kunskapen om dessa läkemedels effekter på ögonen fortfarande är ofullständig

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
13 år 7 månader sedan #338920 av lärjungenMatteus
Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.