avsluta medicineringen

Mer
20 år 1 vecka sedan #1133 av Vargen
Jag tänker prova hur jag klarar mig utan medicin (leponex). Själv tror jag det ska gå bra för jag inte haft några "positiva" symptom på mycket länge. Någon som har några råd, och/eller provat att avsluta sin medicinering?

Läkaren har iofs sagt att jag måste fortsätta ta medicinen. Men de kan ju inte heller tvinga mig att ta en medicin som jag själv anser inte behöver. Om det skulle vara så att jag blev sjuk igen, så vet jag att det verkligen är schizofreni. För jag själv tror inte det är denna sjukdom, utan att det var bara något tillfälligt...
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 1 vecka sedan #1134 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet avsluta medicineringen
Schizofreni är ingen sjukdom, det är samhällets dom över individen. Individen bara anpassar sig efter vad psykiatrikern beskriver som ens symptom. Det kallas strukturellt våld.
Mer
20 år 1 vecka sedan #1136 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet avsluta medicineringen
Hej!

Om alla slutade med sin medicin så skulle 90 % får återfall inom 2 år. Det går att pröva att trappa ner medicinen om man inte haft symptom på 2 år, men har man haft flera återfall så krävs det 5 år av besvärsfrihet.

Risken med att sluta är att man kan få återfall av psykos och återfall kan ge försämring och i värsta fall funktionshinder. Speciellt knepigt är det att avsluta behandling med Leponex. Nedtrappningen måste ske stegvis och långsamt för en psykos kan snabbt flamma upp om man slutar tvärt.

Man får väga nackdelarna mot fördelarna. Jag tycker att har man inga biverkningar så finns det inte så stora skäl att sluta då överväger riskerna.
Det finns en gammal tråd här då D skulle sluta ta sin medicin:
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...pic.php?f=1&t=29 [/url]<!-- l -->
Mer
20 år 1 vecka sedan #1137 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet avsluta medicineringen
-
Mer
20 år 1 vecka sedan #1141 av D
Svar från D i ämnet avsluta medicineringen
Jodå det stämmer bra. Jag slutade ta min medicin för ett bra tag sedan.
(läs tråden som Admin bifogade)

Jag har inte haft några sjukdomsskov sedan dess, och jag var av samma inställning som du ensam-vargen. Det var anledningen till att jag bestämde mig för att sätta ut neuroleptikan. Eftersom jag varit symptomfri så pass länge, antar jag att det måste varit något tillfälligt.

Man kan ju få psykos om man blir tillräckligt hårt belastad, om man är djupt deprimerad osv. Akut övergående psykos, akut polymorf psykos eller reaktiv psykos.

Det enda jag har i medicinskåpet vid behov är sömntabletter (som jag nästan aldrig tar) samt stesolid. För min del fungerade detta bra, och jag kan konstatera att min läkare hade fel, det var han själv tvungen att inse och erkänna.

Jag känner ju inte till din sjukdomsbild, och kan därför inte uttala mig om hurvida det skulle hjälpa eller stjälpa dig.

Lycka till och hoppas att det går bra, vad du än väljer att göra.
Mer
20 år 1 vecka sedan #1142 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet avsluta medicineringen
Tack för svaren.