avsluta medicineringen

Mer
20 år 1 vecka sedan #1143 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet avsluta medicineringen
D, väldigt bra att du inte blivit sämre. Hoppas det går bra för dig. Mvh.
Mer
20 år 1 vecka sedan #1148 av D
Svar från D i ämnet avsluta medicineringen
Tack så mycket för omtanken!

D
Mer
20 år 1 vecka sedan #1152 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet avsluta medicineringen
Hej!

Jag tycker att man skall vara väldigt försiktig till att avsluta medicineringen de första 5 åren, därför att det är då funktionsnedsättningen oftast uppträder. Om man slutar med medicineringen så kan återfall uppträda som kan göra att effekten av medicineringen avtar eller i värsta fall försvinner.

Vid första psykosen får 90 % effekt av antipsykotika, men efter en tid sjunker det till 70 % och man får börja använda Leponex för att få effekt. Jag antar det är återfallen, som gör att fler plötsligt får sämre effekt.

Jag tycker att man skall tänka sig noga för faktiskt. Om man tror att diagnosen är fel, kan man be att en annan psykiatriker ställer diagnos. Det går också att kontrollera diagnosen själv på sajten www.mentalhealth.com/ . Det kostar visserligen 10 USD (70 kr), men det kan det ju vara värt.

Admin
Mer
20 år 6 dagar sedan #1160 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet avsluta medicineringen
Under min tid på psykavdelningen så sa läkarna att jag skulle få avsluta medicineringen efter två år. Det har gått över två år nu och därför ville jag träffa en läkare. Och han sa att jag blev tvungen att fortsätta ta medicineringen. Jag antar att det beror på att jag fått diagnosen schizofreni. Men i början på psykavdelningen var första diagnosen ospecifierat psykotiskt drag, som de sedan ändrade till schizofreni. Det kan bero på diagnosen schizofreni att jag inte får avsluta medicineringen (?). Jag är faktiskt sur på dem. Och vill bli av med biverkningarna. Och jag tror inte de vet vad de talar om.
Mer
20 år 6 dagar sedan #1167 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet avsluta medicineringen
Hej!

Du har inte haft några återfall i psykos under dessa 2 år? Det kan vara ett skäl att fortsätta medicineringen liksom om du haft symptom under tiden. Om du har biverkningar så kanske du kan diskutera med dem om detta. Biverkningar kan ofta vara dosberoende och en ändring av dosen kan göra att de minskar eller försvinner. Tyvärr kan dock ibland effekten avta vilket gör att dossänkning inte alltid är möjlig för alla.

Att avsluta medicineringen innebär alltid risken - i alla fall för majoriteten dvs c:a 90 %. Speciellt riskfyllt är det att sluta med Leponex.

Admin
Mer
20 år 6 dagar sedan #1170 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet avsluta medicineringen
Jag har inte varit psykotisk sedan jag blev utskriven från sjukhuset i början på sommaren 2002. Jag började leponex-behandligen år 2001, några månader innan nyåret. Helt symptomfri kanske jag inte är, men jag är i alla fall inte längre psykotisk. Tack Admin för dina svar i alla fall. Det avskräcker mig från att avsluta medicineringen. Men jag vill så gärna vara fri från medicinering.