Får ej ta medicin mot eventuell adhd

Mer
13 år 6 månader sedan #343056 av Carol
Hej! jag har sedan början på februari diagnosen ejorgansisk-psykos,utredning pågår. Jag går på medicinerna Risperdal och sertralin. Men jag misstänker att jag har adhd. Min läkare påstår att han ej kan behandla mig för eventuell adhd medans jag går på neuroleptika. Det konstiga är att jag sett några medlemmar här på viska som visst tar tex concerta i samband med neuroleptika.
Mer
13 år 6 månader sedan #343058 av Geta
ADHD-medicin kan framkalla psykoser.
ADHD-medicin och neuroleptika har total motsatt funktion.
Mer
13 år 6 månader sedan #343075 av Carol
Tack geta! :)
Mer
13 år 6 månader sedan #343088 av MsTibbs
Jag har bla Concerta och Zyprexa, funkar utmärkt. Dock har de koll så jag inte får mer psykossymtom.
Mer
13 år 6 månader sedan #343296 av Admin1
MsTibbs,

Du har väl ingen psykossjukdom egentligen utan vid Aspergers kan man ju få kortvariga psykoser i samband med stress. Vid riktiga psykossjukdomar kan psykoserna vara långvarigare och också ge funktionsförluster, vilka kan vara problematiska t.ex läkemedelseffekten kan avta och man kan få svårigheter att klara sitt vardagliga liv.
Mer
13 år 6 månader sedan #343338 av MsTibbs
Jag har fått diagnosen "Annan icke-organisk psykotisk störning (kronisk hallucinatoriskt syndrom" och "recidiverande depressioner svår episod med psykotiska symtom". Asperger skyddar inte mot psykoser lika lite som förkylning skyddar mot brutet ben...