Får ej ta medicin mot eventuell adhd

Mer
13 år 6 månader sedan #344163 av MsTibbs

Admin1 skrev: Carol,

Vid schizofreni kan koncentrationsförmågan försämras några år innan man insjuknar i psykos dvs aldrig i barndomen.


Jag har ADHD men hade inga koncentrationssvårigheter förrän förra året.
Mer
13 år 6 månader sedan #344198 av Admin1
Vid schizofreni så kan man delvist träna bort koncentrationsvårigheter med kognitiv rehabilitering. De som har sämst koncentrationsförmåga kan bara koncentrera sig i 30 sekunder. Dålig koncentrationsförmåga nedsätter arbetsförmågan.
Mer
13 år 6 månader sedan #344216 av Carol
matterik: Hur hanterar du dina problem utan mediciner? Vad säger dina amerikanska vänner om självmedicinering med droger?

Jag känner mest att jag är så trött på att fungera på det sätt jag gör. Jag har alltid haft svårt att koncentrera mig på texter och innehållet i texter, och ibland haft svårt att kommunicera med andra människor och verkligen förstå vad folk menar. Sedan jag insjuknade i psykos har mina koncentrationsstörningar blivit klart förvärrade. Nu kan jag ibland knappt koncentrera mig på en film, och det är svårt för mig att spela t. ex. dataspel, som jag tidigare tyckte var roligt. När jag ska skriva texter själv, som nu, så måste min flickvän ofta hjälpa till så att jag kan uttrycka det jag vill.

Så jag förstår att det inte enbart är eventuell adhd som är problemet, men jag upplever också att jag haft vissa störningar sedan jag var barn som omgivningen inte tagit tillräckligt mycket på allvar, och som inte har med min psykos att göra.
Mer
13 år 6 månader sedan #344331 av Tonic
Var droger inblandade i det hela. Dvs innan du fick psykosen?
Jag säger absolut inte att man inte kan ha ADHD och få psykos. Det är bara att missköta sömnen tillräckligt så är man snart wacowaco.

Tänker mest att om det är någonting som "triggade" igång psykosen just via drogväg...?
Mer
13 år 6 månader sedan #344443 av Admin1
Carol,

Efter vissa psykoser kan man få lässvårigheter liknande dyslexi och man kan också ha dåligt närminne, vilket försvårar läsningen eftersom man har svårt att få ett sammanhang. Om man tränar mycket på att läsa och skriva så kan besvären avta, men det kan ta tid. Själv fick jag konstiga effekter jag kunde läsa svenska bra men fick vissa problem med att läsa och förstå engelska.
Mer
13 år 6 månader sedan #346201 av Cosmos
Koncentrationssvårigheter behöver väl inte resultera i någon diagnos. Har man en aktiv och kreativ hjärna som jobbar med flera saker samtidigt är det klart att det kan vara problematiskt att koncentrera sig på läsning.
Testa att sätta dig och skriva eget material och se hur koncentrationen funkar då. För mig går det kanon (har också konc sv).