Nu har jag börjat med Abilify, biverkningar och verkan

Mer
12 år 11 månader sedan #402345 av Lukas
Har tagit första dosen på 15 mg och nu börjar jag känna av de första biverkningarna, de är än så länge huvudvärk och illamående. Det kanske är för tidigt för att känna av biverkningar så de kanske har andra orsaker än Abilify, men jag brukar sällan ha huvudvärk och aldrig må illa. Kommer dessa biverkningar att gå över?
Ang verkan av Abilify så får jag återkomma i tråden när jag har ätit den ett tag.
Mer
12 år 11 månader sedan #402346 av Inwatto
Vissa av biverkningarna på Abilify kommer omedelbart. Huvudvärk, illamående och sömnsvårigheter brukar vara de första stötestenarna. Det blir bättre med tiden!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
12 år 11 månader sedan #402362 av IRL
Skulle tro som Inwatto att det blir bättre när du vant dig vid den..
Mer
12 år 11 månader sedan #402366 av Admin1
Om biverkningarna blir besvärliga kan du ju prata med läkaren om att börja med en lägre Abilifydos och inte direkt gå upp i normaldos.
Mer
12 år 11 månader sedan #402391 av Isa-Alise
Jag började med 5 mg och ökade sen till 10 mg. 15 mg är onödigt hög start dos, tycker jag.
Mer
12 år 11 månader sedan #402446 av Lukas
Illamåendet har gått över. Jag har bara lite huvudvärk nu. Enligt min läkare får man mindre biverkningar om man börjar med en hög dos direkt. Jag frågade om man inte skulle trappa upp dosen, men det skulle tydligen vara sämre ur biverkningssynpunkt. Ang dosen så är tydligen den antipsykotiska effekten hos abilify lite klen därför fick jag normaldosen 15mg. Jag skulle dock om jag själv fick bestämma helt valt att trappa upp från 5 till 10 mg och valt dosen 10mg, jag är dock glad att jag fått abilify istället för att ha fått leponex som har farligare biverkningar.