stesolid, sobril

  • mjd
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
12 år 11 månader sedan #404094 av mjd
stesolid, sobril skapades av mjd
jag har extrem oro som varar hela dagen.
jag tror jag precis har blivit beviljad vid behov 3ggr per dag.
har tagit stesolid 10mg 2 gånger idag.
jag tror däremot att sobril kan vara bättre, eftersom effekten är mer utdragen??
den når inte samma topp och tar längre före den verkar, men skulle sobril vara bästa alternativet möjligen?
kanske en fråga till Admin1 men jag vet inte (kunde inte lista ut) hur man skickar ett PM.
vad är då bättre för min situation, stesolid eller sobril (eller finns det nån annan benzo)?
tack
Mer
12 år 11 månader sedan #404096 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet stesolid, sobril
bolltäcke alt. bollväst!?

ta upp det med din doktor/kontaktperson
Mer
12 år 11 månader sedan #404102 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet stesolid, sobril
Stesolid är mer långverkande och har nog mindre risk för beroende än Sobril, som är kortverkande. Stesolid ger tack vare sin långverkande effekt betydligt mindre risk för utsättningssymptom. Stesolid och Sobril är nog egentligen tänkta för att behandla ångest under kort tid. Vid långvarig ångest är det nog bättre med Sertralin eller Citalopram dvs SSRI-antidepressiva.
  • mjd
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
12 år 11 månader sedan #404259 av mjd
Svar från mjd i ämnet stesolid, sobril
Admin1,
jag trodde det var tvärtom. men där ser man.
antidepressiv medel har läkaren sagt nej till.
Mer
12 år 11 månader sedan #404261 av Geta
Svar från Geta i ämnet stesolid, sobril
Varför det? Är det risk att du blir manisk, mjd?
Mer
12 år 11 månader sedan #404631 av Jonte
Svar från Jonte i ämnet stesolid, sobril
På mig funkar stesolid mkt bättre än sobril. Sobril bet knappt på min ångest men med stesolid blir jag lugn rätt snart efter intag. Står på rätt hög dos iofs 30mg dagligen vid behov. Bara min upplevelse att stesolid biter bättre på ångesten än sobril, kan ju fungera olika för olika.