stesolid, sobril

  • mjd
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
12 år 11 månader sedan #405142 av mjd
Svar från mjd i ämnet stesolid, sobril
Geta,
läkaren sa rakt ut: ''du har ingen depression''.
däremot, en kontaktperson sa att jag kanske skulle bli manisk av en antidepressiv medicin.
ska se om jag propagerar för ett antidepressivt senare, helst vill inte vara på sobril långvarigt.
Mer
12 år 11 månader sedan #405180 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet stesolid, sobril
mjd har du bipolär eller schizoaffektiv? Det är då man kan riskera mani av antidepressiva, men inte vid schizofreni.
  • mjd
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
12 år 11 månader sedan #405548 av mjd
Svar från mjd i ämnet stesolid, sobril
Admin1,
min diagnos är schizoaffektiv. så då har jag inte chans av mani med antidepressiva?
Mer
12 år 11 månader sedan #405550 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet stesolid, sobril

Admin1 skrev: mjd har du bipolär eller schizoaffektiv? Det är då man kan riskera mani av antidepressiva, men inte vid schizofreni.

mjd skrev: Admin1,
min diagnos är schizoaffektiv. så då har jag inte chans av mani med antidepressiva?


Jo, läs en gång till!

Om jag nu har fattat dig rätt så är du schizoaktiv, då kan du få mani av antidepp!

Men inte om du har schizofreni!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 11 månader sedan #405567 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet stesolid, sobril
Vid schizoaffektiv finns det risk för mani säkert vid bipolära typen (med mani) av schizoaffektiv. Vid depressiv schizoaffektiv (utan mani) kanske risken för mani är mindre. Jag vet en med schizoaffektiv som blev manisk av Citalopram.
Mer
12 år 11 månader sedan #406957 av mrnice
Svar från mrnice i ämnet stesolid, sobril

Admin1 skrev: Stesolid är mer långverkande och har nog mindre risk för beroende än Sobril, som är kortverkande. Stesolid ger tack vare sin långverkande effekt betydligt mindre risk för utsättningssymptom. Stesolid och Sobril är nog egentligen tänkta för att behandla ångest under kort tid. Vid långvarig ångest är det nog bättre med Sertralin eller Citalopram dvs SSRI-antidepressiva.


Sobril är en "svagare" benzo än stesolid. Och stesolid är den mest muskelrelaxerande benzon. Har själv ätit benzo i flera år och är inte det mista orolig för att vara beroende. Jag behöver ju medicinen och tänkt att äta den i hela min livstid. Visserligen är det bäst effekt i början men bara man har "pli" på sig själv och inte ökar dosen så är de helt ofarliga och ger ändå effekt.

Det har kommit alternativ till benzo, tex den antiepileptiska medicinen Lyrica som står på behandling av tex GAD(general anixy disorder". Alltså generellt ångestsyndrom.