Vilken dos Abilify har ni?

Mer
10 år 8 månader sedan #602424 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
Litium har effekt mot aggression och kan ibland ges vid sådana besvär. Zyprexa och Clozapine är de antipsykotika som är bäst mot aggression. Vad gäller depression så är antipsykotikat Latuda godkänt mot bipolära depressioner i USA. Latuda borde gå att få på licens i Sverige. Latuda ger ingen viktökning.
Mer
10 år 8 månader sedan #604809 av Eos
Svar från Eos i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
I torsdags var jag hos läkaren som lyssnade på mina bekymmer. Hon sänkte abilify 30 mg till 20 mg, och dessutom ökade hon samtidigt zyprexan från 2;5 mg till 7,5 mg. Fler förändringar ville hon inte göra, men jag ska tillbaka om en knapp månad. Jag tror hon såg psykostecken hos mig, så depressionen om det nu är en sådan och inte negativa symtom, fick sekundär prioritet.
Nu bekymrar jag mig för viktuppgång för zyprexan. Jag undrar om man blir trött på den? Och att det försvinner en viss stämningsstabiliserande effekt nu när jag gått ner från 30 till 20 mg Abilify.
Hur många dagar/veckor/månader innan man märker skillnad?
Hoppas mina darrningar avtar. Men i fass stod det att zyprexa kan ge parkinsonism...
Mer
10 år 8 månader sedan #604904 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
Clozapine, Serdolect, Zyprexa och Seroquel har minst risk för darrningar, men Clozapine, Zyprexa och Seroquel har viss antikolinerg effekt dvs likt Akineton. Serdolect däremot har knappt någon antikolinerg effekt.

Alla får inte viktuppgång av Zyprexa, men väg dig varje vecka och viktökningen är störst de 4-6 första veckorna. Har du gått upp mer än 7 kg bör du överväga att byta till ett annat preparat.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ipsykotika
Mer
10 år 8 månader sedan #605080 av spasy
Svar från spasy i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
Har haft 20 mg men sänkte till 10 mg.
Nu säger läkaren att jag måste ha minst 15 mg så
just nu är det 15 mg.

Gjorde sänkningen för att jag slutat se saker och
upplevelserna försvunnit.
Mer
10 år 8 månader sedan #605196 av Richard
Svar från Richard i ämnet Vilken dos Abilify har ni?
Jag hade 10-15 mg i ca 2 månader, märkte inte ett dugg av det. Haldol är det enda som hjälper mig!
  • Besökare
  • Besökare