Har någon tips mot trötthet?

Mer
10 år 7 månader sedan #612610 av Eos
Svar från Eos i ämnet Har någon tips mot trötthet?
Jag har zyprexa 7,5 mg och abilify 20 abilify. Jag har haft det väldigt svårt att komma tillbaka från min depression. Jag hade vad jag tror heter atypisk depression, dvs jag sov för mycket, åt för mycket. Jag sov ca 12 timmar om dagen. Det gjorde jag under lång tid.
Min läkare håller på att justera mina mediciner. Jag tycker det fungerar bra för mig att komplettera abilify med zyprexa.
Mer
10 år 7 månader sedan #612611 av koi
Svar från koi i ämnet Har någon tips mot trötthet?
Välkommen Simon.

Jag har Abilify och inga biverkningar. Var på väg in i en psykos i våras och fick Quetiapine för att kunna sova. Nu hör jag röster igen och läkaren har funderat på att lägga till Zyprexa. Så de går att blanda. Abilify ska göra dig pigg och hjärndimman släppte när jag bytte fluanxol mot Abilify. Jag är ingen zombie längre. Jag fick känslorna tillbaka.
Mer
10 år 7 månader sedan #612676 av Admin1
Zyprexa har bäst effekt, men Risperdal och Solian kan vara alternativ för dig. Risperdal eller Solian brukar inte ofta ge trötthet. Trötthet är annars en typisk Zyprexa biverkan. Det du kan prova är att ta Zyprexan, när du kommer hem från jobbet. Kanske blir du då inte så trött på morgonen, när du vaknar. Ett annat alterternativ är att sänka Zyprexan något och lägga till Abilify som är oftast uppiggande.
Mer
10 år 7 månader sedan #614071 av Simon
Tack för alla tips. Abilify låter ju som en bra medicin, men när man läser om eventuella bieffekter för den så blir man ju inte så munter. Tänker då på plötslig oförklarlig död, vilket ju även står om Zyprexa. När jag sedan diskuterade detta gällande abilify med min vårdare så sade han att just den läkare som jag gått till hade haft en patient som gått bort oförklarligt, han hade ätit abilify, dock inte strax innan döden, men de anhöriga hävdade att han skulle ha dött pga. abilifyn, något som läkaren förnekade. Vad anser ni om riskerna? Finns det någon större risk, det står ju på fassens sida att frekvensen inte är utredd. Vidare står det ju något om självmord och självmordsförsök, något som jag kanske inte är så oroad över eftersom om jag skulle få sådana tankar vid användande av abilify säkert skulle tänka att det kommer av medicinen och då sluta med den. Kanske det är bäst att finna sig i en viss trötthet, zyprexan har ju trots allt fungerat bra för mig. Ibland undrar man dock om man faktiskt är den människa som man en gång var innan den första psykosen, det har ju gått ett antal år så man minns ju knappt hur man var innan. När jag slutade med min medicin tyckte jag att jag mådde bättre än jag gjort på sistone, var bland annat gladare, men det kan ju i och för sig komma av yttre omständigheter. Eller kan det vara en del av sjukdomen, jag menar att man blir uppåt innan en psykos slår till?
Mer
10 år 7 månader sedan #614108 av Eos
Svar från Eos i ämnet Har någon tips mot trötthet?
Jag oroar mig inte för det här med oförklarlig död. Det är nog väldigt ovanligt, annars skulle väl medicinen dras in?
Jag undrar också om det här med vem man var innan man var sjuk och hur jag skulle vara utan mediciner. Biverkningarna av mediciner är ju många. Jag skulle säkert vara annorlunda och må bättre initialt utan mediciner, men jag vågar inte ta den risken. Sådan jag är omedicinerad är risken stor att jag gör något dumt. Främsta risken är självmord. Och grymhet. Jag har barn så jag är extra motiverad att följa min medicinering.
Mer
10 år 7 månader sedan #614115 av Ready

Geta skrev: Hej!
Nu vet jag inte om du har diagnosen schizofreni, men det är väldigt få med den diagnosen som klarar att jobba.
Man blir helt enkelt hjärntrött.
För tjugo år sedan arbetade jag i sjukvården och började 7.00 på morgnarna. Jag minns hur trött jag var och hur svårt det var att komma upp ur sängen.
Det är inget konstigt om du känner dig trött när du har haft psykos.
På slutet jobbade jag halvtid på eftermiddagen. Det gick lite bättre och jag var mindre trött då.


Hjärntrött var en väldigt bra beskrivning för att beskriva hur man känner sig som schizofren.