Viktökning

Mer
19 år 10 månader sedan #2363 av ophelia
Viktökning skapades av ophelia
om det står att man ökar i vikt utav en medicin. gäller det bara i början av medicineringen?
Jag läste ett tidigare inlägg att man ökar ca 2 kilo på 10 veckor av seroquel. Men kommer man att fortsätta att öka 2 kilo nästa 10 veckor?
Mer
19 år 10 månader sedan #2368 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Viktökning
Hej!

Den största viktökningen brukar inträffa inom de första 4-6 veckorna. Sedan kan i och för sig viktökningen fortsätta, men inte i lika snabb takt. På de medlen som ger störst viktökning som Leponex och Zyprexa kan man gå upp c:a 14 kg på ett år.
Om man överför detta till Seroquel så skulle det bli cirka 7 kg per år.

Om man ökat mer än 7 kg så anses det att det är dags att försöka göra något åt det t.ex. byta preparat. För Zyprexa och Leponex är det visat att en magsårsmedicin Nizax kan halvera viktökningen. Diet- och motionsprogram vid Zyprexabehandling har minskat viktuppgången med 80 %. Problemet är att bara hälften följer vikt- och motionsprogrammen.

Admin.
Mer
19 år 10 månader sedan #2372 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet hej!!
Jag åt zyprexa förut men slutade pga viktuppgång. Jag har nog gått upp ganska mycket utav seroquelen. Kanske ska pröva den nya medicinen? 8O
Mer
19 år 10 månader sedan #2387 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Viktökning
Ja, Abilify kan nog vara något att pröva, eftersom man har visat på viktnedgång på svårt överviktiga. Men det krävs nog diet och motionsprogram för en rejäl viktnedgång. Du kanske skulle be om remiss till överviktsenhet.
Mer
19 år 10 månader sedan #2427 av ophelia
Svar från ophelia i ämnet Viktökning
Man får vänta ca 2 år innan man får komma till Överviktsenheten på Huddinge....man får inte ha brottom :)
Mer
19 år 10 månader sedan #2437 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Viktökning
Du kan ju be om hjälp av dietist. Jag tror att där kan du nog få komma direkt.

Admin