Vården smackar på med medicin

Mer
8 år 3 månader sedan #797891 av MsTibbs
Jag föredrar Stilnoct. Imovane har jag mild hangover på, med Stilnoct vaknar jag utvilad (trots att en timmes uppvaknande är mer regel än undantag). Dock har jag svårare att skilja dröm och verklighet nu, vet ej om det är Stilnoct eller "bara en sån period". Jag har iaf inte stekt min känga i stekpannan än, men lagar mat ibland på natten.
Mer
8 år 3 månader sedan #797892 av Admin1

MsTibbs skrev: Tycker Leponex/Clozapine verkar ha läskiga farliga biverkningar? Och jobbigt med ytterligare blodprov (litium har jag ju blodprov på sen förut). Men är man suicidal eller saker inte funkar så?


Biverkningarna på vita blodkroppar drabbar 1 % första året, sedan minskar risken till 0,1 %. Det diskuteras nu om blodkoller skall bara ske i ett år, sedan bara blodkoller vid infektioner. I Kina får 65 % av de med schizofreni Clozapine fördelen är att dödligheten sjunker.
Mer
8 år 3 månader sedan #797893 av Admin1

sirap skrev: Annars känns det rätt OK än så länge med aripiprazol och Seroquel just nu, men blir så satans illamående av någon anledning. Kanske en chock att byta Zyprexa mot en partiell agonist rakt av och det är den omställningen jag känner av.


Aripiprazol kan ge illamående i början. Därför brukar man långsamt höja dosen för att slippa illamående. När Aripiprazol var nytt var det en här som fick kräkningar i början. Aripiprazol och Solian skiljer sig från de andra nyare preparaten.

Imovane är långverkande och skyddar mot tidigt uppvaknande, som är vanligt vid schizofreni. Stilnoct är mer ett preparat vid insomningssvårigheter. Vid schizofreni finns både insomningssvårigheter och uppvaknande, så Imovane borde vara bäst.
Mer
8 år 3 månader sedan #797894 av sirap

MsTibbs skrev: Jag föredrar Stilnoct. Imovane har jag mild hangover på, med Stilnoct vaknar jag utvilad (trots att en timmes uppvaknande är mer regel än undantag). Dock har jag svårare att skilja dröm och verklighet nu, vet ej om det är Stilnoct eller "bara en sån period". Jag har iaf inte stekt min känga i stekpannan än, men lagar mat ibland på natten.

Jag tycker både imovane och stilnoct kan ge den där känslan av att inte veta om man drömmer eller inte.

Sen stimulerar bägge medlen främst en av de många olika benzo-receptorerna. Stimuleringen av den kan orsaka matlust. Tyvärr är det också samma receptor son gör att man kan få hallucinationer av, så det är viktigt att ta dem direkt när man lägger sig för att inte hamna i en kortvarig kemisk psykos.

Själv är jag för rädd att inte kunna somna att jag helst väntar in effekten innan jag lägger mig i sängen. Det funkar för mig med imovane, men försöker jag göra så med stilnoct blir allt väldigt flummigt väldigt fort. Så den går inte att ta så för mig
Mer
8 år 3 månader sedan #797896 av sirap

Admin1 skrev:
Aripiprazol kan ge illamående i början. Därför brukar man långsamt höja dosen för att slippa illamående. När Aripiprazol var nytt var det en här som fick kräkningar i början. Aripiprazol och Solian skiljer sig från de andra nyare preparaten.

Imovane är långverkande och skyddar mot tidigt uppvaknande, som är vanligt vid schizofreni. Stilnoct är mer ett preparat vid insomningssvårigheter. Vid schizofreni finns både insomningssvårigheter och uppvaknande, så Imovane borde vara bäst.


Jag hade inte illamåendet första gången jag tog Abilify, men nu när jag bytt Zyprexa mot Abilify kommer det där illamåendet ungefär vid tolvtiden (tar den på morgonen) vilket gör att jag tror att det har med mindre receptorblockering att göra. Kräkcentrum i hjärnan stimuleras ju av dopamin,och Abilify har ju 60% aktivitet där Zyprexa hade noll. Typ.

För mig är det lite vilket som med sömntabletter, imovane ger lite mer ångestlindring medan stilnoct bara kör insomningseffekt. Beror på att de påverkar benzo-receptorerna lite olika.

Vaknar jag brukar jag kunna somna om ändå oavsett preparat tycker jag.
Mer
8 år 3 månader sedan #798029 av IngeF

Admin1 skrev: Psykoser orsakas av förhöjt dopamin och det är det man medicinerar därför en blockering av dopamin minskar psykosen och förebygger också så att psykoserna blir färre. Får man ingen effekt av antipsykotikan har man en psykos utan förhöjt dopamin. Då används Clozapine, som verkar via glutamat och serotonin dvs på ett annat sätt.

Men hva er "korrekt" dopaminnivå? Det blir som refrenget i "Var tog den söta lilla flickan vägen"; ingen som vet, ingen som vet.