Zyprexa rävgift

Mer
8 år 4 månader sedan #790635 av Traxerity
Jag vill byta min medicin zyprexa för att jag har gått upp i vikt som fan av den. Men jag är rädd för jag ska få återfall och åka in på psykakuten igen. Finns där någon annan medicin som inte har viktuppgång inom antipsykotiska mediciner?
Jag ska träffa min läkare den 8nde januari. Jag är tvungen att ta den tills dess.
Mer
8 år 4 månader sedan #790739 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa rävgift
Rekommenderar Solian, som har ungefär samma effekt som Zyprexa, men knappt någon viktuppgång. Sedan finns Abilify som har väldigt liten viktuppgång. Abilify är 90 % billigare numera, eftersom patentet har gått ut
Mer
8 år 4 månader sedan #790775 av Kevick
Svar från Kevick i ämnet Zyprexa rävgift
Det går inte att hitta någon beskrivning i Fass på Solian. Hur förhåller sig Soliana till Zyprexa? Bildas prolaktin? Är Clozapine ett bättre alternativ?
Mer
8 år 4 månader sedan #791129 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Zyprexa rävgift
Solian är ett licenspreparat och finns inte i FASS, men preparatet finns i England, Tyskland, Italien mfl. Det skiljer sig kemiskt från alla andra antipsykotika, vilket är intressant. Annars är det så att Clozapine, Zyprexa och Seroquel tillhör samma kemiska grupp och är lite lik bensodiazepinerna. Solian har viss antidepressiv effekt också och främsta nackdelen är prolaktinhöjning, som är mindre än Risperdal. Solian är i effekt ungefär lika bra som Zyprexa och det preparat som ger bäst effekt i förhållande till viktuppgång, som är väldigt liten.
Mer
8 år 4 månader sedan #791134 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Zyprexa rävgift
Hur gör man för att få det utskrivet? Har ju Seroquel men tycker inte den är tillräckligt bra. Dessutom har jag gått upp 20 kg sedan jag fick den.
Mer
8 år 4 månader sedan #791161 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Zyprexa rävgift
Ska nog fråga om jag kan höja dosen på min seroquell såfall, den är hyffsat billig och jag tar den mot natten. Jag gillar inte viktuppgång för jag har gått upp 25 kg på 3 månader av zyprexa, vilket är riskzon att hamna i diabetes i ungålder. Jag går inte upp i vikt av seroquell, så där har man tur.