Venlafaxin

Mer
8 år 4 månader sedan #797561 av Zoidar
Venlafaxin skapades av Zoidar
Jag har börjat med Venlafaxin idag. Hur ser det ut med viktuppgången med medicinen? Jag ska ha rätt låg dos 75mg per dag. Är den bra på lindra ångest?

Anchored in Christ ✟

Mer
8 år 4 månader sedan #797567 av Richard
Svar från Richard i ämnet Venlafaxin
Det är nog ganska ovanligt med viktuppgång på Venlafaxin. Har haft den så länge jag kan minnas sen mannaminne. I.a.f. minst 15 år. Den bör lindra ångest också, men jag vet inte, då jag fick benzo samtidigt, o har haft de lika länge.
Mer
8 år 4 månader sedan #797568 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Venlafaxin
Vilken dos har du Richard?

Anchored in Christ ✟

Mer
8 år 4 månader sedan #797606 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Venlafaxin
Voxra (bupropion) verkar ha minst viktuppgång enligt Läkartidningen.

[url:vbmi07tg]http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2014/06/Olika-antidepressiva-men-liknande-viktokning/[/url:vbmi07tg]
Mer
8 år 4 månader sedan #797608 av Richard
Svar från Richard i ämnet Venlafaxin

zoidar skrev: Vilken dos har du Richard?

Jag har 375 mg.
Det är en väldigt hög dos, som bara bör användas i max 2 veckor, enligt FASS. Men jag har haft den i ca 3 år. Det är främst för att det förhöjer blodtrycket vid så höga doser. Har något förhöjt, ca 160/90. Men en gång åt jag upp alla Efexor (Venlafaxin utan depoteffekt), men de finns nog inte kvar. Fick åka ambulans till akuten med livsfarligt blodtryck, låg runt 300/210.
Mer
8 år 4 månader sedan #797617 av idefix
Svar från idefix i ämnet Venlafaxin

zoidar skrev: Jag har börjat med Venlafaxin idag. Hur ser det ut med viktuppgången med medicinen? Jag ska ha rätt låg dos 75mg per dag. Är den bra på lindra ångest?


Jag har Venlafaxin mot just ångest (75 mg). Hjälper jättebra tycker jag. Jag har inte gått upp något på grund av just den medicinen (även om jag började med Abilify istället för Risperdal ungefär samtidigt som jag började med Venlafaxin)