Lugnande medicin

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
6 år 4 veckor sedan #1043889 av Fantasio
Jag känner rätt ofta att jag skulle vilja ha mer lugnande medicin än jag har. Jag har bara Lergigan och tycker den är helt utan verkan, jag tar den inte. Atarax är populärt att skriva ut, men den fungerar inte heller. Finns det bara bensodiazepiner förutom nämnda två?
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
6 år 4 veckor sedan #1043890 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Lugnande medicin
Jag hade Oxascand och den var inget mirakelpiller, men den gav lite effekt i alla fall.
Mer
6 år 4 veckor sedan #1043892 av Richard
Svar från Richard i ämnet Lugnande medicin
Bensodiazepiner är ju de ultimata lugnande medlen, men så klart är de ju beroendeframkallande. Jag skulle vilja ha de att bara ta vid behov. Kan man sköta det o hålla sig till typ max 2-3 tabletter i veckan, så kan det fungera bra.

Det är ju Oxascand, samma som Sobril (oxazepam), sägs väl vara den "mildaste" bensodiazepinen. Sen finns det Stesolid (diazepam) som väl är lite starkare. Sen de som verkar bäst enligt majoriteten är Xanor (alprazolam) o Temesta (lorazepam), o är också de som är mest beroendeframkallande. Själv har jag Iktorivil (klonazepam), vilket är ganska starka, men de funkar som tur är efter 16 år fortfarande med samma dos. Resterande registrerade bensodiazepiner i Sverige är för sömn.

Men bortsett från bensodiazepinerna, så kommer väl de som du säger, Atarax (hydroxizin) och Lergigan (prometazin). Theralen (alimemazin) skulle jag vilja lägga till i den kategorin också. Jag tar Theralen för att sova, ibland som lugnande på dagen istället för en extra Iktorivil, o det funkar.

Ibland används betablockerare, t.ex. Inderal (propranolol) som lugnande, då de sänker pulsen o blodtrycket, vilket kan ge en lugnande effekt. Sen finns det ju lite udda saker som typ Heminevrin (klometiazol), men de är inte så vanliga, dessutom kan den också vara beroendeframkallande.

Men det vanligaste när man testat några lugnande som inte funkar, så har jag erfarenheten att de gärna sätter in nått SSRI-preparat. De ska ju verka mot oro, ångest, stress o sånt, sen är dessa helt individuellt hur de fungerar på en!
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
6 år 4 veckor sedan #1043893 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Lugnande medicin
Tack för bra svar, Richard. Theralen hade jag, men den gav noll effekt. Tror receptet drogs in av nån anledning, bryr mig inte. När jag var inlagd förra året låg jag vaken om nätterna och lyssnade på radio och det gillade inte personalen som tittade till mig. De gav mig Theralen, men inte fanken somnade jag för det. Jag har den där Escitalopram, men den tar jag inte heller.
Mer
6 år 4 veckor sedan #1043894 av Richard
Svar från Richard i ämnet Lugnande medicin
Hmm...
Glömde ju kategorin neuroleptika...

Nästan alla neuroleptika kan användas som lugnande medel, främst om oron eller ångesten kommer från "det psykotiska hållet". De här är ganska vanliga på forumet, t.ex. Risperdal (risperidon), Zyprexa (olanzapin) o Seroquel (quetiapin), med flera, men även dessa verkar extremt individuellt. Gummiklubban Nozinan (levomepromazin) finns, men personligen tycker jag den är otäck. Jag hade en medicin som jag tyckte fungerade bra, Esucos (dixyrazin), men den har dom tydligen tagit bort som registrerad i Sverige...
Mer
6 år 4 veckor sedan #1043948 av mopa
Svar från mopa i ämnet Lugnande medicin
Jag har xanor morgon o kväll, plus tabletter till jobbiga stunder. Men dom tar jag bara ibland