Vilken medicin?

  • razorcandy
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 2 månader sedan #1321040 av razorcandy
Svar från razorcandy i ämnet Vilken medicin?
Just nu ligger jag inne då jag fick noja av att min klozapin medicin gjorde mig fet så jag sluta med den utan att prata med läkare. Dumt jag vet. Så jag fick zyprexa här inne tills läkaren kommer på måndag. Jag har hört talas om några man sällan går upp i vikt av, som:

Aripiprazole (Abilify) - Mådde röv av denna, så den tar jag ej igen.
Asenapine (Saphris)
Brexipiprazole (Rexulti)
Haloperidol (Haldol)
Lurasidone (Latuda)
Ziprasidone (Geodon)

Någon som har erfarenhet av dessa? Ris och ros uppskattas.
Mer
3 år 2 månader sedan #1321048 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Vilken medicin?
Välkommen!

Jag har Zyprexa/Olanzapin och tidigare Seroquel/Quetiapine och har sammanlagt gått upp nästan 25 kg av dem. Och då var jag inte jättesmal innan heller. Skulle egentligen på en årskontroll igår men då var sköterskan sjuk, läkaren ska jag träffa senare. Tänker framföra att jag vill sluta med Zyprexa och testa ngt annat istället just med tanke på vikten. Zeldox verkar vara ett intressant alternativ.
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1321053 av Richard
Svar från Richard i ämnet Vilken medicin?
Haldol har jag nu o den har inte påverkat min vikt, men det brukar inte vara något förstahandsval. Men om du provat flera  av de modernade neuroleptika så kanske du kan få prova den.

Zyprexa (olanzapin), Seroquel (quetiapin) o Risperdal (risperidon) gick jag upp mycket av, o ingen hjälpte hämnvärt, möjligen Risperdal. Abilify mådde jag också jättedåligt på. O Zeldox (ziprasidon) hjälpte som sagt inte alls. De andra du nämner har jag inte provat, men Haldol funkar bra på mig. Blir paranoid och typ "rädd" utan den.
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Richard.
  • razorcandy
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 2 månader sedan #1321054 av razorcandy
Svar från razorcandy i ämnet Vilken medicin?
Tack!
Fan va jobbigt det måste vara för dig, bra du önskar byta medicin. Jag är också ganska så lockad av Zeldox!
Mer
3 år 2 månader sedan #1321064 av krokus
Svar från krokus i ämnet Vilken medicin?
Razorcandy,
av de du funderar på har jag bara haft Abilify (nuvarande medicin) och Zeldox. På Zeldox sov jag väldigt mycket. Hade svårt att hålla mig vaken. Efter cirka en och en halv månad var jag tvungen att sluta med Zeldox pga allergisk reaktion.

Zeldox var min första antipsykosmedicin och jag minns att jag kände mig "normal" på den, jämfört med innan då jag hade psykos. 
Mer
3 år 2 månader sedan #1321065 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Vilken medicin?
Jag gick inte upp i vikt av olanzapin i 5 år. Men den funkade inte på psykoserna.