Vilken medicin?

Mer
3 år 2 månader sedan #1321013 av Richard
Svar från Richard i ämnet Vilken medicin?
Hej o Välkommen!

För ca 15 år sen så provade jag Zeldox (ziprasidaon), men tyckte inte att jag fick någon effekt av den. Men allt är så individuell när det gäller sådana mediciner. Har du tur så funkar den på dig. Jag gick i.a.f inte upp i vikt av den, som med så mycket annat.
  • razorcandy
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 2 månader sedan #1321016 av razorcandy
Svar från razorcandy i ämnet Vilken medicin?
Tack för era svar. Jag får testa, går det inte bra så får man väl byta igen.
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1321028 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vilken medicin?

razorcandy skrev: Hej!
jag har testat flera antipsykotisk medicin, men tyvärr gått upp sjukt mycket i vikt som är ett helvete att gå ner. Nu frågar jag er om andra alternativ som har en lägre risk för viktuppgången. 
jag har kollat lite på ziprasidon, någon som testat denna?

 

Hej och välkommen till viska! Nyare Antipsykotika har man en tendens att bli överviktig på. Jag har en äldre Depå neuroleptika som heter Trilafon som jag får injektioner av 108mg/ml har numera en låg dos på 0,6 ml, du behöver sannoligt mera medicin i så fall testa 1,0 ml, den är viktneutral och jag har stått på den medicinen sedan 1980 och både gått upp i vikt, men också gått ned i vikt på den. Trilafon tabletter finns inte längre, de tilverkas inte av samma tillverkare utan Trilafontabletter finns som generika och heter Peratsin och den tillverkas av en Finskt läkemedelsbolag och är en licensmedicin men den kostar inget för den går på högkostnadsskyddet. Min läkare tycker det är för svårt att beställa den. Kan dock rekommendera injektioner med Trilafon, ty det ger kontinuitet och en ssk (Sjuksköterska) ger medicinen var 14de dag och ser då hur du mår och kan tidigt fånga upp dig när du mår dåligt. Jag har inte legat inne på psykiatri sedan 1986-1987 på den medicinen, det har inte behövts.

Tabletterna har bla zoidar på forumet också han har den, men peratsintabletter.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Nissegossen.
Mer
3 år 2 månader sedan #1321030 av wasp
Svar från wasp i ämnet Vilken medicin?
Välkommen till viska.se, själv äter jag Risperdal och då är det svårt att hålla vikten.
Mer
3 år 2 månader sedan #1321032 av hans52
Svar från hans52 i ämnet Vilken medicin?
Jag har bla Latuda som jag tar på morgonen och den är lite aktiverande.
Mer
3 år 2 månader sedan #1321034 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Vilken medicin?
Jag har haldol som antipsykotika och har haft sen jag var inlagd för 10 år sen. Den funkar bra och jag väger 110 kg. Vill aldrig bli inlagd mer och haldol kan hjälpa mig med det. Det känns som att man får ta att vara en tjockis för att få vara frisk.