Svåra biverkningar

Mer
19 år 7 månader sedan #4233 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Svåra biverkningar
Ja, viljan är en stark kraft... liksom längtan efter något bättre... ett vanligt liv.... vad skönt att det fungerade för dig.... :D
Mer
19 år 7 månader sedan #4239 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Svåra biverkningar
Vet du vilken psykologisk behandlingsmetod manualen var baserad på? Vid kognitiv beteendeterapi brukar man ha egna övningar och hemuppgifter, så det kanske vard det? Det borde nog omnämnts i manualen.
Mer
19 år 7 månader sedan #4240 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Svåra biverkningar
Vad jag förstår så var manualen som du säger baserad på kognitiv beteendeterapi.
Mer
19 år 6 månader sedan #4850 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Svåra biverkningar
jag har haft många problem med biverkningar.
Jag växlade så mellan olika preparat i början, men jag tror det var när jag började ta Trilafon som jag fick svåra biverkningar.
Fick ordentligt med tremor, skakningar alltså.
Först fick jag en motmedicin, men det funkade inte och jag började få svårt att äta och hålla i bestiken osv. för att jag skakade så.
Sedan hände det något väldigt underligt med mina ögon, jag fick liksom "spänningar" i ögonen så de vände sig uppåt och jag kunde inte se rakt fram.
Alla var väldigt förvirrade av det (jag bodde på beh.hem då) och trodde det var något psykotiskt.
Det var oerhört frusterande, för inte bara gjorde det ont, jag kunde inte heller se, inte träffa människor (kunde inte gå eller se filk i ögonen utan att luta huvudet så pass mycket nedåt så ögonen pekade rakt fram).
Desstuom trodde jag att jag blivit galen på riktigt och hade en fruktansvärd ångest.
Sedan upptäckte de att en annan flicka på beh.hemmet också åt Trilafon och hade samma problem, så både hon och jag bytte till Zoloft och problemen försvann.
Fast då svällde jag upp som en balong och gick upp kanske 20-30 kilo, en levande mardröm eftersom jag sedan innan redan led av ätstörningar.
Efter något år till började jag med Leponex istället. Jag slutade gå upp i vikt, men somnade helt in istället.
Jag var väl helt vaken max 3-4 timmar om dygnet, resten sov jag. MIn gamla vän från beh.hemmet var med om samma sak, men fick på dispans in en medicin från USA som hette "Seroquel" och hon orkade plötsligt göra massa saker och sov nästan normalt igen.
Jag övertalade min läkare att köpa in dem åt mig med, och det gick.
Det var verkligen som att vakna upp ur koma, jag kunde umgös med folk, ha aktiviteter, gå i skolan, wow!

Nu har jag fortfarande Seroquel, men har återigen börjat bli tröttare och tröttare. är på väg att byta till Abilify, och känner mig lite orolig.
Vet hur jobbigt det var att jiddra mellan alla bivekingar och hur kroppen bara fick spader.
Men nu känner jag att jag tänker pröva iallafall. För jag känner mig för trött nu med, jag har liksom höjt kraven då jag mår bättre nu än då jag gick över från Leponex till Seroquel.
Mer
19 år 6 månader sedan #5029 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Svåra biverkningar

tryskey skrev: Sedan hände det något väldigt underligt med mina ögon, jag fick liksom "spänningar" i ögonen så de vände sig uppåt och jag kunde inte se rakt fram.
Alla var väldigt förvirrade av det (jag bodde på beh.hem då) och trodde det var något psykotiskt


Den här typen av biverkningar kallas för oculogyra kriser och räknas som en dystonibiverkan dvs en extrapyramidal biverkan. Den orsakas av muskelkramp i ögonmusklerna, som gör att man tittar uppåt. Lite konstigt att de inte förstod att det var en biverkan på behandlingshemmet. De kan inte varit så välutbildade där.

Jag har också använt Trilafon i dagsdosen 2-16 mg/dag, men jag märkte inga direkta biverkningar annat än lätt darrning ibland på den högsta dosen. Du kanske fick högre doser än vad jag fick för förr använde man ibland väldigt höga doser.
Normaldosen för Trilafon idag är satt till 4-8 mg/dag.
Mer
19 år 6 månader sedan #5033 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Svåra biverkningar

Admin1 skrev: Den här typen av biverkningar kallas för oculogyra kriser och räknas som en dystonibiverkan dvs en extrapyramidal biverkan. Den orsakas av muskelkramp i ögonmusklerna, som gör att man tittar uppåt. Lite konstigt att de inte förstod att det var en biverkan på behandlingshemmet. De kan inte varit så välutbildade där.


oj, tack, jag hade ingen aning om att det var en "erkänd" biverkning. Jag hade det i nästan 6 månader innan jag blev hjälp för det. Det var mycket plågsamt.
Och ja, det beh.hemmet var väldigt uselt. Det blev sedemera nedlagt pga inhuman vård.
Det boendet är nog det värsta jag upplevt i min vårdhistoria...
De var alla utbildade till psykologer eller socionomer med psykoterapiutbildning.