Abilify och sömnlöshet

Mer
19 år 7 månader sedan #4819 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Abilify och sömnlöshet
Bra att det löste sig. Undrar om Abzus läkare sa till om att hon skulle ta det på morgonen eller om hon kom på det själv?
Mer
19 år 7 månader sedan #4822 av Johan
Svar från Johan i ämnet Abilify och sömnlöshet
Jo, man får ju vara sin egen läkare eftersom man kan observera patienten (sig själv) dygnet runt. Det finns ju ofta många biverkningar så det är ju omöjligt att varna för alla.
Mer
19 år 7 månader sedan #4833 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Abilify och sömnlöshet
Min läkare sa att jag själv fick bestämma när jag tar Abilify och eftersom jag är van att ta min medicin på morgonen så gjorde jag så.
Mer
19 år 7 månader sedan #4834 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Abilify och sömnlöshet
Jag tror att man tar antipsykotika på kvällen oftast för att de kan ge trötthet, men kanske även andra biverkningar. Det är ju praktiskt för att man sover bort biverkningarna därför.

Abilify skiljer sig från andra antipsykotika, som främst blocker dopaminet, genom att det också har en dopaminstimulerande effekt. Den stimulerande effekten borde man ha störst nytta av på dagen, därför är det bästa tror jag att ta Abilify på morgonen.

Jag har tittat i FASS och det står inte vilken tid på dagen man skall ta det, så det gör att man själv får avgöra tidpunkten efter vad som passar en bäst. Det verkar inte heller behövas tas tillsammans med mat som Zeldox.