minskning av psykofarmaka vid tillfällen

Mer
19 år 6 månader sedan #5466 av pi
jag har använt risperdal i ca ett år nu och använder bredvid det citalopram. det fungerar så pass att jag har mycket färre hallucinationer och inte lika tvära dalar/toppar (nedstämdheten). men i och med att dalarna/topparna ej existerar till fullo så vandrar jag omkring i en sorts vardagsmelankoli. det känns tungt, man blir inte lika lätt berörd av saker och ting (apatin). om jag ska ha en utställning eller behöver måla klart något så brukar jag dra ner på dosen en tid innan för att senare trappa upp igen och inom kort vara uppe i full dos igen. Detta för att kunna ha min fulla personlighet då det är den som styr att jag vill och kan måla+vad jag målar. Är det här något som fungerar på samma sätt för andra? Är det något att rekomendera? fungerar det egentligen eller är det något psykiskt (att jag inbillar mig att det ska fungera och att det därför "gör det")?
jag menar: det är ju så att den medicin man intar idag påverkar ju ej hur man mår imorgon? det är kanske den tablett man svalde för ca 1 vecka sedan som påverkar hur man agerar imorgon?
Mer
19 år 6 månader sedan #5477 av Admin1
Det man definitivt skall undvika är att helt sluta med medicinen även enstaka dagar, eftersom det finns studier som stöder att det ökar risken för återfall något. Annars är det svårt att ge ett entydigt svar på dina frågor.

Vad gäller antipsykotika, så verkar man reagera på doseringen på två olika sätt:
Vanligast är att man får effekt av den lägsta effektiva dosen, men inte bättre effekt av högre doser.
En mindre grupp får bättre effekt om de får förhöjd dosering.

Vad gäller Risperdal är normaldosen 2-4 mg/dag, men jag vet att de finns de som tar 1 mg/dag (gör det själv). Man bör undvika doser över 6,5 mg/dag eftersom det ökar risken för extrapyramidala biverkningar.

Eftersom du tycker att medicinen verkar dämpande på dig, så kanske du borde försöka få annan behandling, som minskar symptom och återfall. Bäst är kognitiv beteendeterapi, som halverar symptomen, men patientutbildning är också bra.

Genom att lägga till annan behandling med effekt så kan du kanske minska på medicindosen framöver. Dessa tankegångar kan man läsa i boken Att bruka mediciner i sin återhämtning av Patricia Deegan, som finns recenserad här: www.viska.se/index.php/recension ... 3%A4mtning Boken finns som pdf-fil att läsa på nätet.

Antipsykotika dämpar i och för sig symptom, men förebygger också återfall. T.ex. om man slutar med medicinen tvärt får inte alla psykos direkt, men inom 2 år har 90 % fått det.

Intressant att du målar. Det finns plats i Galleriet för att ställa ut tavlor i form av jpg-filer. Det är förnärvarande 2 artister där - Ophelia och Scorn. Det är bara skicka bildfilerna till <!-- e --><a href="mailto:webmaster@viska.se]webmaster@viska.se[/url]<!-- e --> samt ange vilken text du vill ha till varje bild. Det går att sätta ut priser om du vill sälja och det är ingen avgift på det här.